2013. szeptember. 25. 06:09 MTI Utolsó frissítés: 2013. szeptember. 25. 06:13 Világ

Elhalasztották Schettino kapitány perét

Októberre napolta el az olasz bíróság kedden a Costa Concordia óceánjáró volt kapitányának, Francesco Schettinónak a perét, és újabb műszaki vizsgálatot rendelt el a hajóroncson.

Csak két napig tartott a Costa Concordia perének újabb tárgyalási fordulója: az illetékes Grosseto városi bírósága kedden ismét kéthetes szünetet rendelt el. A következő tárgyalás október 7-én lesz, amikor tanúként többek között meghallgatják a tavaly januárban zátonyra futott óceánjáró gépészét, térképészét és Antonello Tievoli főpincért. A feltételezések szerint Schettino kapitány Tievoli születésnapja alkalmából irányította a hajót a lehető legközelebb Giglio partjaihoz. 

A hétfői tárgyalási napon Schettino az indonéz kormányost vádolta a szerencsétlenségért, azt hangoztatva, hogy az nem követte utasításait. Kedden a volt kapitány nem kapott szót. Többször hozzá akart szólni a műszaki kérdésekhez, de a bíróság arra emlékeztette, hogy nem szakértőként, hanem vádlottként van jelen. Ugyanakkor visszaszolgáltatták az útlevelét, a hatóságok szerint ugyanis nem áll fenn Schettino külföldre szökésének veszélye. 

A bíróság másban is engedményt tett: a védelem kérésére elrendelte, hogy a hajóroncson műszaki vizsgálatokat végezzenek. Schettino ügyvédei szerint ugyanis például nem indultak el a vészgenerátorok, ezért a liftek sem működtek.  

A perben az utasokat képviselő Codacons olasz fogyasztóvédelmi szervezet ügyvédei azt állították, hogy ha az indonéz kormányos Schettino parancsa szerint manőverez, a parti sziklákkal való ütközés elkerülhető lett volna. A kormányos azonban nem értette az olaszul beszélő Schettinót annak ellenére, hogy az óceánjárón a hivatalos munkanyelv az olasz volt. A védelem hangsúlyozta, hogy Schettino az utolsó pillanatban beavatkozott, és félrerántotta a kormányt, megakadályozva ezzel, hogy az óriáshajó nekihajtson Giglio kikötőjének.

Elhangzott, hogy az ütközéskor a tenger alatti sziklák hatvan méternél hosszabb léket vágtak a hajó oldalán, és az óceánjáró alsó része 3 perc alatt megtelt vízzel. A hajótestet 1 millió 200 ezer liter tengervíz árasztotta el az első órában, miközben a szivattyúk óránként ezer litert tudtak eltávolítani. Közben a hajóroncson megkezdődött a két eltűnt áldozat holttestének keresése. Még tizenhárom napig folyik a hajó belsejének átkutatása.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.