A pilóták hibája miatt zuhanhatott le a gép San Franciscóban
Az előírtnál jóval kisebb sebességgel közelített a leszállópályához, és közvetlenül a "kemény" landolás előtt újra a levegőbe próbált emelkedni az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság Boeing 777-es gépe, amely szombaton szerencsétlenül járt San Franciscóban – közölte vasárnap az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat, miután elemezte a gép fekete dobozai által rögzített adatokat és hangfelvételt.
A pilóták másfél másodperccel a földet érés előtt megpróbálták felgyorsítani a gépet, hogy újra a levegőbe emelkedjen, de már túl késő volt. Ez egybevág azzal, amit a szemtanúk mondtak a szerencsétlen landolás után.
A hang- és adatrögzítő dobozok elemzése során azt is kiderült, hogy a pilóták műszaki hibát nem észleltek a gépen. A dél-koreai légitársaság ugyanakkor azt közölte, hogy a leszálláskor a gép irányítását vezető pilótának ezzel a géptípussal nem volt nagy tapasztalata, és Boeing 777-essel ezen a repülőtéren először szállt le.
Li Gang Guk más típusokon már tízezer órát repült, de a Boeing-777-esen csupán 43-at. A légiközlekedési kérdésekben illetékes dél-koreai minisztérium arról számolt be, hogy társa, Li Dzsong Min tizenkétezer háromszázkilencven órát repült, ebből 3220 órát a Boeing 777-esen. Ő volt a másodpilóta, feladta az volt, hogy segítse Li Gang Gukot megszokni az új géptípust.
A földet éréskor a repülőgép kicsúszott a leszállópályáról, egy része teljesen kiégett, a farokrész leszakadt. Egyes vélemények szerint a repülőgép túl alacsonyan érkezhetett a leszállópályához, és a farokrésze nekicsapódott a repülőteret a tengerparttól elválasztó falnak.
A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint ketten meghaltak, és több mint száznyolcvanan megsérültek. Mindkét halott kínai: egy 16 és egy 17 éves lány. Ők a gép hátsó részében utaztak, és holttestükre a gépen kívül bukkantak rá a mentőalakulatok.
A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az egyik kínai lány nem landoláskor halt meg. Halálát az okozhatta, hogy a baleset utáni káoszban elgázolta az utasok segítségére siető mentőkocsik egyike. A sérülések legalábbis erre utalnak. Igazságügyi orvosszakértők már megkezdték a holttest vizsgálatát.
A nyolcvan sérült közül harmincat még kórházban ápolnak. Nyolc utasnak súlyos az állapota, ketten gerincsérülés következtében megbénultak.
A Boeing 777-es a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének számít. Ez a géptípus 18 éve állt szolgálatba a világ különböző légitársaságainál, azóta több mint 5 millió repülést teljesített, s ez az első halálos baleset a típussal. Az 1988-ban létrehozott Asiana Airlines történetében ugyanakkor ez már a harmadik súlyos katasztrófa.