Új Duna-hidat nyitottak meg
A délnyugat-romániai Calafat és a bulgáriai Vidin között teremt közúti és vasúti összeköttetést az új dunai híd. Az ünnepélyes átadáson ott volt Johannes Hahn regionális politikáért felelős uniós biztos, Victor Ponta román és Plamen Oresarszki bolgár kormányfő.
A csaknem negyedmilliárd eurós beruházás - három éves késéssel - uniós támogatásból, valamint bolgár, román és német költségvetési forrásokból valósult meg. A 470 kilométer hosszú határszakaszon eddig egyetlen híd kötötte össze Romániát Bulgáriával, az 1954-ben megépült Giurgiu - Rusze híd.
A két kilométeres új függőhíd a négyes páneurópai közlekedési folyosó déli szárnyát nyitja meg a Drezda-Budapest-Krajova-Szófia-Isztambul útvonalon, és több órával csökkenti a romániai tranzit-időt, mivel az áthaladó kamionoknak már nem kell Bukarestet is érinteniük.
A hídon menetirányonként két sávon zajlik a közúti forgalom. Az áthaladó személykocsiknak hat eurós díjat kell fizetniük, a súlyosabb járműveknek pedig nagyobb, 37 euróig terjedő összeget. A bevétel 87 százaléka a bolgárokat, a többi a románokat illeti, mivel a bolgár hozzájárulás (60 millió euró) kétszerese volt a románnak. A hídon gyalogos- és kerékpársávot is kialakítottak: nekik ingyenes az átkelés. A vasútvonalat még nem nyitották meg a hivatalos hídavatón.
A román és bolgár sajtó a napokban ünneprontó kommentárokat közölt arról, hogy az új híd valójában egy sziget, mert hiányzó infrastruktúra-hálózatok között teremt összeköttetést. A hídhoz nemhogy autópálya nem vezet még, de román oldalon a Krajova - Calafat országút is tele van kátyúkkal, és Krajova körgyűrűjét sem fejezték még be.
Bolgár becslés szerint az első évben 100 ezer gépjármű halad át majd át a hídon, később a forgalom elérheti a napi 8400 járművet.