2012. december. 03. 18:56 MTI Utolsó frissítés: 2012. december. 03. 18:47 Világ

Hipervonat épülhet Európában, csillagászati összegért

Franciaország és Olaszország elkötelezte magát a Torino és Lyon közötti nagysebességű vasúti kapcsolat kiépítése mellett, a projekt uniós finanszírozásának kétséges volta ellenére.

Az összesen 26 milliárd eurós nagysebességű vasúti pályaépítési projekt költségeinek közel egyharmadát, 8,5 milliárd eurót a franciaországi Saint-Jean-de-Maurienne (Savoie) és az olaszországi Venaus (Val di Susa) között húzódó 57 kilométeres vasúti alagút megépítése emésztené fel.

Az alagút kivitelezésének uniós finanszírozása még nem tisztázott. Az elképzelések szerint a 8,5 milliárdos beruházás költségeihez Olaszország 2,9 milliárd euróval, Franciaország pedig 2,2 milliárd euróval járulna hozzá, az EU pedig a fennmaradó mintegy 40 százalékot fedezné. A 2014-2020-as uniós költségvetésről folyó tárgyalások azonban megrekedtek, ezért a projekt finanszírozása egyelőre kétséges. 

Az Alpokon át Torino és Lyon között tervezett vasúti pálya mintegy három órával, hétről bő négy órára csökkentené az utazási időt Párizs és Milánó között. 

Az alagút megépítésének elképzelése először 1991-ben merült fel, majd a terv többszöri halasztást szenvedett el. A 26 milliárd eurós beruházással készülő vasúti pályát eredetileg 2025-re tervezték átadni a forgalomnak, erre azonban a mostani tervek szerint legkorábban 2028-ban kerülhet sor. 

Környezetvédők egy része a természeti környezet átalakítása miatt ellenzi, másik részük pedig a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében támogatja a projektet. A vasúti pályára áthelyezett kamionforgalom ugyanis évi hárommillió tonnával csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást.

Hirdetés
Címkék
Gazdaság Sztojcsev Iván 2025. január. 08. 11:41

Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.