Szállodaként vagy akár irodabútorként is folytathatják földi pályafutásukat a légiflottákból kiszortírozott repülőgépek, ám a többségük sivatagokban porosodik a jövedelmező szétszerelésre várva.
Már a vágóhídon, vagyis az arizonai Phoenix városának Goodyear repülőterén várja sorsa beteljesülését az a hat darab, három hete még a Malév színeiben repülő gép, amelyre a légitársaság csődje után a bérbeadó cég kimondta a halálos ítéletet. Az alig 10 éves Boeing–737-600-asok kiszuperálásának az az oka, hogy a magas üzemanyagárak miatt a 90–110 utas szállítására alkalmas kategóriában már a keskeny törzsű, így kisebb fogyasztású gépek a keresettek. A vastagabbakat képtelenség újra bérbe adni, jobban megéri a szétbontásuk és alkatrészként való értékesítésük – magyarázza Samu Ádám, az airportal.hu főszerkesztője.
Még rosszabbul jártak azok a hasonlóan nagy étvágyú Airbus A318-asok, amelyek feldarabolásáról 2009-ben a repüléstörténetben rekordnak számító, alig 2 évi használat után döntött a tulajdonos amerikai Frontier Airlines. Az efféle pénzmentő akciókban az a ráció, hogy míg például a legnagyobb brit specialistánál, az Air Salvage Internationalnél egy Boeing–747-es – 3 hónapig tartó – szétszedése 20–40 millió forintnyi összegbe kerül, csak a hajtóművek egészben, de főleg alkatrészenként történő eladásából tízszer ennyi is visszajöhet.
A repülőgépek újrahasznosítási lehetőségeiről további részleteket az e heti HVG-ben olvashatnak.