Ukrán ellenzék: lopott Mercedesszel jár egy miniszter
Az ukrán igazságügyi tárca kivizsgálja azt az ellenzéki állítást, amely szerint a miniszter egy Németországban lopott és Ukrajnába csempészett Mercedest használ szolgálati autóként - közölte kedden a minisztérium szóvivője.
A napokban több német újság beszámolt arról, hogy Alekszandr Lavrinovics igazságügyi miniszter egy Mercedes GL420 típusú szolgálati autóval jár. A luxusterepjáró értéke 80 ezer euró (24 millió forint).
Valerij Konovaljov ellenzéki képviselő azt állítja, hogy Lavrinovics szolgálati kocsiját Németországban lopták, majd több határon átjuttatva becsempészték Ukrajnába. Állítását alátámasztandó a honatya be is mutatott egy forgalmi engedélyt: ebben a Mercedes üzembentartójaként a kijevi igazságügyi tárca szerepel, a jármű alvázszáma pedig azonos annak a gépkocsinak a számával (WDC1648281A522903), amelyet tavaly óta lopottként köröz az Interpol.
Mint a Der Spiegel írta, a Mercedest annak idején az ukrán határon lefoglalták a hatóságok, ám ahelyett, hogy visszaadták volna a német szerveknek (amelyek már nyomoztak az eltűnt jármű után), az ungvári bíróság "állami tulajdonba" vette az autót. Idén áprilisban pedig az ukrán közlekedésrendészet a kijevi igazságügyi minisztérium tulajdonát képező járműként vette jegyzékbe a luxusterepjárót - azaz legalizálta a lopást.
A fenti eljárás teljesen törvényesnek számít Ukrajnában. Egy évekkel ezelőtt hozott kormányrendelet értelmében az államnak jogában áll elkobzott, külföldön lopott gépkocsikat értékesíteni, illetve saját járműparkjába fölvenni - még abban az esetben is, ha a szóban forgó autót az Interpol körözi. Lavrinovics tehát nem sérti meg az ukrán törvényeket, ha német földön lopott Mercedesszel jár.
Az utóbbi két évben ismét emelkedett a Németországban ellopott gépjárművek száma. Tavaly 40 ezer jutott erre a sorsra, a márkák szerinti lista élén a Volkswagen (6792), az Audi (2782), a BMW (2573) és a Mercedes (1227) áll. Ukrajnában tavaly 162 ezer új gépkocsit értékesítettek - viszont 177 ezret helyeztek forgalomba. A 15 ezres különbséget a Nyugat-Európából behozott lopott autók teszik ki - mondta a Der Spiegel tudósítójának Oleg Nazarenko, az ukrán járműimportőrök szövetségének elnöke.