Világ MTI 2011. november. 21. 12:17

Kínos német repülőgépügyletről ír a Spiegel

Németország nemrég egy leselejtezett kormánygépet adott el Iránnak annak ellenére, hogy Berlin támogatja a szankciókat az iszlám köztársasággal szemben, és a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) legutóbbi, nyugtalanító jelentése után még keményebb fellépést ígért.

A SpiegelOnline vasárnap megjelent cikkében a szövetségi kormány számára kínos információkat tárt a nyilvánosság elé: november 18-án a Mahan Air iráni légitársaság flottája egy Airbus 310-304-essel gazdagodott, amelyet Kijeven keresztül egyenesen a német kormánytól szerzett meg. 

Az 1989-es gyártású gép 20 évig állt Berlin szolgálatában, és Helmut Kohl, valamint Gerhard Schröder volt kancellárok, illetve Joschka Fischer egykori külügyminiszter, valamint Angela Merkel kancellár és kormányának tagjai is utaztak vele. A Theodor Heuss nevet viselő repülőt hálófülkék, tusoló és bőrkanapék tették kényelmessé. A világhálón szárnya kapott híresztelések szerint a gépet a jövőben is megbecsülik majd, hiszen Mahmúd Ahmadinezsád iráni elnök szolgálatában fog állni.

Spiegel.

Az üzlet különösen bizarrnak tűnik most, hogy a Nyugat az arab tavasz miatti rövid kényszerszünet után újra elővette Teheránt és atomprogramját. Alig valamivel korábban, az ominózus NAÜ-jelentés után, amelyben megállapították, hogy Irán veszélyesen közel van saját atomütőerejének létrehozásához, Steffen Seibert kormányszóvivő még azt mondta: Németország "aktívan lép majd fel az Iránnal szembeni keményebb szankciókért". Berlin az érvényben lévő büntető intézkedések miatt nem adhatta volna el közvetlenül a repülőgépet az iszlám köztársaságnak.

Berlin mentségére legyen mondva, hogy a kormánygép kerülő úton landolt Teheránban. A Theodor Heuss tavaly júniusban tette meg utolsó útját Németország szolgálatában, majd a kormány értékesítési társasága gondoskodott eladásáról. Az érdeklődők május elején tekinthették meg a gépet, május 24-éig pedig meg kellett tenni ajánlataikat. A repülő végül 3,125 millió euróért cserélt gazdát, és egy festés után egy ukrán befektető vette meg, aki titokban továbbadta azt a Mahan Airnek. Szakmai berkekben azt gyanítják, hogy az ukránok kezdettől fogva az irániak beépített emberei voltak. Nem ritka jelenség, hogy a repülőgépek kitérő közbeiktatásával kerülnek végső tulajdonosukhoz. Christofer Witt, egy repüléssel foglalkozó német és angol nyelvű folyóirat kiadója szerint az eredeti eladó gyakran tisztában van vele, kinél landol végül a gép. A múltban is volt már rá példa, hogy a Lufthansa gépei Kijeven át Iránban kötöttek ki - mutatott rá Witt. 

A Mahan Air javait az Egyesült Államok nemrég befagyasztotta, arra hivatkozva, hogy a kétes hírű légitársaság titokban fegyvereket szállít, és a Forradalmi Gárda tagjait fuvarozza.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.