Egykori Moszad-ügynök: többször is hibáztak az izraeli kommandósok
Elképesztően ostobának nevezte a civil segélyhajók elleni izraeli támadást a Moszad egykori ügynöke, Victor Ostrovsky, aki szerint ugyan az akciót végrehajtó kommandó egység - a Shayetet 13 – tagjait hajók elfoglalására is kiképezték, de ebben a támadásban sorozatos hibákat követtek el.
„Ez egy fantasztikus egység… (Ez az akció) egyáltalán nem vall rájuk” – idézi a Washington Post hírszerzési témákkal foglalkozó blogja a kanadai születésű Ostrovskyt, aki hat évig szolgált az izraeli haditengerészetnél, majd 1982 és 1986 között a Moszad ügynöke volt. Az egység tagjai szerinte alapos kiképzést kaptak hajók elfoglalására, igaz, ezek a gyakorlatok elrabolt hajók visszafoglalására vonatkoztak.
A hétfői akcióban a Moszad ügynökei is részt vehettek, akik a fedélzetről adtak volna helyzetjelentést az akció megtervezőinek és irányítóinak – mondta Ostrovsky, aki az 1990-es években sikeres könyveket is írt az izraeli hírszerzés tevékenységéről. Ennek ellenére az egykori ügynök szerint a résztvevők „minden szinten hibákat követtek el” a nemzetközi vizeken elrendelt, erőszakos fedélzetre szállástól kezdve magáig a támadásig.
A rajtaütés miatt Ostrovsky szerint az izraeli kormányfőt, Benjámin Netanjahut terheli a felelősség, de a volt ügynök úgy véli, a miniszterelnök állhatott két másik elbaltázott akció mögött is Dubaiban és Jordániában. A Shayetet 13 – azaz a 13-as Flottilla – gondosan kidolgozott akciójának terveit Ostrovsky feltételezése szerint Netanjahu vagy ultrakonzervatív külügyminisztere, Avigdor Lieberman parancsai írták felül.
Ostrovksy szerint Izrael számos, biztonságosabb alternatíva közül választhatott volna ahelyett, hogy feketébe öltözött kommandósokat küldenek, akik az éjszaka közepén rémisztően hangos helikopterekről ereszkednek le a fedélzetre. Ehelyett a kommandósok csendben kiiktathatták volna a hajópropellereket és az utasoknak „idővel elfogyott volna a vizük és élelmük”, így a szárazföldre vontathatták volna a hajókat.
Szintén érthetetlennek nevezte, hogy a kommandósok miért a legfelső szinten, a hajó közepén léptek a fedélzetre, miért nem például a tat vagy a hajóorr felől. „Súlyos hiba” volt Ostrovsky szerint az is, hogy a flottát nemzetközi vizeken tartóztatták fel. „Miért nem vártak? Tudták, hogy merre tartottak."