2009. június. 04. 14:02 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 04. 14:16 Világ

Mégis pokolgép robbant az eltűnt Air France gépen?

"Erős, fehér villanást" látott egy spanyol légitársaság Lima és Madrid között repülő járatának kapitánya hétfőre virradóra annak a helynek a közelében, ahol az Atlanti-óceánba zuhant az Air France francia légitársaság utasszállítója - jelentette csütörtöki számában az El Mundo című spanyol újság.

Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy mit látott a szerencsétlenség éjszakáján. Az információkat a légitársaság vezetése továbbította az Air France-nak, az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta, valamint a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak.

"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt és hat darabra hullott szét" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek. "Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - tette hozzá.

Ebben az időpontban a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt - jegyezte meg az El Mundo.

"Tekintettel arra, hogy mind az idő, mind a hely egybeesik, tudomásukra hozom ezeket a tényeket, mert esetleg hasznosak lehetnek a történtek felderítésében" - fogalmazott a pilóta jelentésében.

Az újság szerint "a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet a szerencsétlenség okaként egy már elvetett hipotézis, az, hogy pokolgép robbant a gép fedélzetén". A brazil védelmi miniszter szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna.

"Ugyanakkor az utolsó hat vészjelzés, amelyet az Airbus küldött a francia légitársaság műszaki ügyeletére sokkal inkább zavaros helyzetek láncolatára utal, amikor a pilóta elveszti uralmát a gép felett, mert a navigációs berendezés az erős légörvények miatt felmondja a szolgálatot" - fejtegette az El Mundo.

A spanyol napilap arra a hat automatikus vészjelzésre utalt, amelyet a gép állítólag közvetlenül az előtt adott le, hogy elmerült az óceánban közép-európai idő szerint hétfőn 4 óra 10 és 14 perc között.

Még mindig csak találgatások vannak arról, pontosan hogyan történhetett a baleset. A gép feketedobozainak adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük - ha egyáltalán megtalálják őket - legkorábban a jövő héten történhet meg. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó.

Az Air France A330 (Airbus) típusú gépe 1100 kilométerre a brazil partoktól zuhant le, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral. Ez volt az utóbbi nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.