Még nem használják, de már javítani kell az észak-erdélyi autópályát
Az észak-erdélyi autópályának még egyetlen kilométerét sem adták át a forgalomnak, de máris százmillió eurós nagyságrendben kell javítási munkálatokat végezni rajta - adta hírül csütörtöki számában a Krónika.
A kolozsvári napilap összefoglalója szerint repedt tartópilléreket és víz kimosta töltéseket találtak az Autópályák és Országutak Országos Társaságának (CNADN) ellenőrei.
Október elején a Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) közelében épülő viadukt három tartópillére megrepedt. Bogdan Sgarcitu, a pályaépítő Bechtel társaság kommunikációs igazgatója akkor elismerte a repedések létezését, de úgy vélte, ezek csak a pillérek felszínén jelentkeztek. Mind a Bechtel, mind pedig a CNDAN szakértői vizsgálatot kért a repedésekkel kapcsolatban. A folyamatban lévő vizsgálat eredménye alapján döntik el, hogy lebontják és újraépítik a pilléreket, vagy elég lesz, ha megerősítik őket.
Az Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Gyalu (Gilau) közötti szakaszon több hibásan elvégzett munkát is helyre kell hoznia a társaságnak. A legnagyobb gond itt az esővíz elvezetésére szánt csatornáknál mutatkozik. A betonelemekkel kirakott árkok sok helyen nem töltik be funkciójukat, így az esővíz máris beszivárgott a töltés alá, és kikezdte azt.
Az is kiderült, hogy a Bechtel nem olyan minőségű aszfaltot öntött a pályára, mint amilyen a megrendelésben szerepelt. A szükséges javítások összértéke a CNADN becslése szerint meghaladja a százmillió eurót.
Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök a múlt héten bírálta az autópálya építésének lassú ütemét, és leszögezte: a hatóságok nemcsak a mennyiségi mutatókat, hanem a minőségieket is figyelembe veszik, amikor az elvégzett munkálatok kifizetéséről döntenek.
A Brassó és Bors közötti 415 kilométer közötti autópálya építése 2004-ben kezdődött el, de a munkálatokat hamarosan egy évre felfüggesztették. Az autópálya első 15 kilométerét várhatóan az még az idén leaszfaltozzák.