Duplájába kerülhet az észak-erdélyi autópálya
Előzetesen 2,2 milliárd euróra becsülték a 415 kilométeres román észak-erdélyi autópálya költségét, a jelenlegi számítások szerint azonban 4 milliárdra rúg majd az útépítés összege.
Az amerikai Bechtel beruházó vállalat szerdán befejezte az észak-erdélyi autópálya első 5 kilométerének aszfaltburkolását a Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres (Campia Turzii) közötti szakaszon.
Az első 25 kilométer – gyakorlatilag a Kolozsvárt délről elkerülő szakasz – burkolása még az idén elkészül, és ezzel az első két szakasz, a Bors és Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) közötti 64 kilométeres, és a Gyalu és Aranyosgyéres közötti, 52 kilométeres szakasz a jövő év, azaz 2009. decemberre befejezhető. Így az első 116 kilométernyi autópálya 2010-ben megnyitható, írta szerdán az Agerpres hírügynökség, a román országos autópálya vállalat (CNADNR) vezetőjét idézve.
A Bors és Brassó között haladó, összesen 415 kilométeres autópályának a költségét eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték. A jelenlegi becslés azonban több mint 4 milliárd euró, de ez is jelentősen emelkedhet a továbbiakban, írta a hírügynökség, emlékeztetve arra, hogy a román kormány alkalmazta szaktanácsadó cég, a Scetauroute már tavaly jelentést adott be arról, hogy az Aranyosgyéres és Marosvásárhely közti, illetve a Marosváráshely és Segesvár közti rész költsége a kétszeresére nőhet.
A román közlekedési minisztérium erre az évre több mint 500 millió eurót irányzott elő az autópályára. Az autópályán 55 kilométernyi hidat és viaduktot építenek, 94 gyalogos felüljáró és 58 híd épül fölé, és 16 csomópontot építenek ki. A jelenlegi menetrend szerint a megnyitás 2013-ban várható.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.