Magyar autósok olaszországi rémtörténetei
Az olasz hatóságok fokozott szigorral és zéró toleranciával ellenőrzik a közép-és keleteurópai kamionokat, személyautókat, beleértve a magyar járműveket is - állítják az ITD Hungary Zrt. külföldön dolgozó munkatársai. A legkisebb szabálytalanság esetén azonnal eljárást indítanak, gyakran a jogositványt elveszik, a járművet lefoglalják, a sofőrt éhesen, szomjasan, hiányos öltözetben otthagyják az autópályán. A kárvallottak a várakozás alatt nem férhetnek hozzá a lezárt gépkocsiban lévő tárgyaikhoz, élelmiszerhez, ruházathoz, a jármű vezetőfülkéjét nem használhatják.
© Marton Szilvia |
Az eljárás ellen jogorvoslattal lehet élni a prefektusnál és a békebírónál, de ez a megoldás a külföldiek számára szinte teljesen kivihetetlen (a nyelvi okok, a magas ügyvédi költségek a hosszú várakozási idő, stb. miatt). Az elvett vezetői engedélyeket megküldik a magyar főkonzulátusnak. Az engedélyek általában kb. 30-60 nap után érkeznek a magyar főkonzulátusra, ahonnan a diplomáciai futár menetrendjétől függően kerülnek haza. Legjobb esetben is további 8-10 nap telik el, amíg a vezetői engedély visszajut a tulajdonosához.
Ez a helyzet a hivatásos gépkocsivezetőket egzisztenciálisan sújtja és nehézséget okoz a szállítmányozó cégeknek is. Az ilyen esetekben kirótt szabálysértési büntetés összegénél gyakran nagyobb kiadást jelent az, hogy amennyiben a vezető azonnal nem tudja kifizetni a büntetést készpénzben, eljárás indul ellene, és a végleges büntetés megállapításáig kényszer-magánparkolóba helyezik a járművét. Ezt újabban a személygépkocsik esetében is alkalmazzák. E parkolók napi díja 300 és 1000 euró között változik. A magyar járművezetők a büntetések kifizetése után is még több napos várakozásra kényszerülnek. A rendőrségen a befizetési csekket csak meghatározott időben fogadják el, a hétvégén pedig egyáltalán nem adják vissza az okmányokat.
Az olasz hatóságok mind többször gátolják meg a magyar kamionok olaszországi forgalomban való részvételét. Egy-egy kamion egy vagy akár több hónapig nem léphet be Olaszországba. Az intézkedő rendőrök a jármű lefoglalása után gyakran éhesen, szomjasan, hiányos öltözetben hagyják a gépjárművezetőket az autópályán, az országúton akik a várakozás alatt nem férhetnek hozzá a lezárt gépkocsiban lévő tárgyaikhoz, élelmiszerhez, ruházathoz. A kamionsofőröket még a Magyarországgal való kommunikációtól, az alvási, pihenési lehetőségektől is elzárják, mivel a jármű vezetőfülkéjét nem használhatják. A magyar állampolgárok hely- és nyelvismeret hiányában nehezen találnak szálláslehetőséget.