Vizsgálati eredmények a heathrow-i balesetről
Továbbra is fennakadások vannak a londoni Heathrow repülőtéren a két nappal ezelőtti baleset miatt; szombaton a British Airways (BA) egyik délutáni budapesti járatát is törölték.
Mindeközben - nem hivatalos szombati értesülések szerint - kérdések merültek föl a Boeing 777-es repülőgéptípus vezérlőrendszereinek megbízhatóságával kapcsolatban.
A Heathrow-n történt csütörtöki baleset a BA egyik ilyen repülőgépét érte. Az előzetes vizsgálati adatok szerint a Pekingből érkező gép hirtelen mindkét hajtóművének tolóerejét elvesztette, és a pilóták a repülőteret ugyan még épphogy elérték, a leszállópályát azonban már nem.
A brit légibaleset-vizsgáló hatóság (AAIB) első hivatalos, de még csak vázlatos beszámolója szerint a szerencsétlenül járt repülőgép fedélzeti repülési adatrögzítői azt jelezték, hogy a Boeing 777-es Rolls-Royce Trent 800-as típusú motorjait sem az automatika, sem a pilóták nem tudták kellő fordulatszámra kapcsolni a leszállás előtt. A hajtóművek ugyanis valamiért nem reagáltak semmilyen utasításra, sőt - nem hivatalos értesülések szerint - a fedélzeti elektronika alapjáratira csökkentette teljesítményüket, amikor éppen a tolóerő fokozására lett volna szükség.
A hiba alig 180 méteres magasságban, a Heathrow-tól valamivel több mint 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett jelentkezett.
A gépet vezető első tiszt, John Coward "orra buktatta", vagyis hirtelen süllyedésbe vitte a gépet, hogy sebességet nyerjen. Szakértői elemzések szerint a leszállás utolsó szakaszában fellépő teljesítményvesztés esetén csak így lehet elkerülni az úgynevezett "átesést" (stall), vagyis azt, hogy a szárnyakra ható felhajtóerő a lassulás miatt elfogyjon és a gép lezuhanjon.
A Boeing alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, és a mellette húzódó forgalmas, négysávos gyorsforgalmi út felett átvitorlázva érte el a repülőteret, és a pálya elejétől több mint 300 méterre, a füvön ért földet. Jobboldali fő futóműve letört, a baloldali átszakította a szárnyat és a benne lévő üzemanyagtartályt, amelyből a baleseti vizsgálók szerint jelentős mennyiségű kerozin folyt ki, de nem lobbant lángra.
Összetörtek a hajtóművek és a szárny, valamint a törzs egyes elemei is, de a gép jórészt egyben maradt, lehetővé téve a 136 utas és a 16 fős személyzet gyors kimenekítését.
A szombati The Guardian név nélkül idézett forrására hivatkozva azt írta: nem működött az az automata riasztó berendezés, amelynek jeleznie kellett volna, hogy esik a hajtóművek teljesítménye. Így a pilóták csak abból következtettek a bajra, hogy fizikailag észlelték a gépnek "a normálisnál nagyobb mértékű" sebességvesztését.
A lap szerint ez "aggályokat vethet fel" a típus vezérlőrendszereinek biztonságával kapcsolatban. A szombati The Sun értesülése szerint eddig "legalább tizenkét esetben" fordult elő, hogy a Boeing 777-esek elektromos rendszerei túlhevültek, és az AAIB tavaly áprilisban figyelmeztetést is kiadott erről a problémáról, miután teljesítményvesztés miatt az egyik ilyen gép pilótájának félbe kellett hagynia a felszállást.
A lap szerint "vannak olyan aggályok", hogy a típus világszerte forgalomban lévő 667 példányát le kell állítani a vizsgálat idejére. Szakértők ugyanakkor a világ egyik legmegbízhatóbb repülőgépének nevezik a Boeing 777-est; ilyen géppel még soha nem történt baleset, mióta a típust 1995-ben forgalomba állították.
A baleset miatt még szombaton is fennakadások voltak a Heathrow-n. A BA reggeli budapesti járata elindult ugyan, de a két délutáni közül a korábbit, a 866-os számút törölték.