2007. november. 04. 11:48 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 04. 20:28 Világ

Talmácsi Gábor világbajnok lett

Talmácsi Gábor megnyerte a 125 kcm-es géposztályban a gyorsaságimotoros-világbajnokságot, miután a szezonzáró Valenciai Nagydíjon hatalmas küzdelemben a második helyen végzett egyetlen komoly riválisa, a spanyol Hector Faubel mögött. A Bancaja Aspar csapat pilótája a sportág első magyar vb-győztese.

Valenciai GP, 125 kcm, 24 kör, 96,120 km:
1. Hector Faubel (spanyol, Aprilia) 40:14.228 p
2. Talmácsi Gábor (Aprilia) 0.185 mp hátrány
3. Sergio Gadea (spanyol, Aprilia) 0.286 mp h.
4. Mattia Pasini (olasz, Aprilia) 0.826 mp h.
5. Lukas Pesek (cseh, Derbi) 0.878 mp h.
6. Esteve Rabat (spanyol, Honda) 5.850 mp h.
... 29. Győrfi Alen (Aprilia) 1:38.850 p h.
Talmácsi tíz pont előnnyel érkezett a futamra, és egész hétvégén remekül teljesített. A szabadedzéseken is jól ment, ráadásul pályacsúccsal szerezte meg az első rajtkockát, ami kimondottan idegesítette Faubelt, akit pedig több mint százezren buzdítottak a Ricardo Tormo pályán. Talmácsi miatt közel ezren utaztak el Magyarországról. A viadalt megtekintette Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára is, aki szombaton éjszakába nyúlóan tárgyalt a vb-sorozat szervezésében illetékes Dorna cég vezetőivel egy magyarországi futam rendezéséről.

A versenyzőket és a 150 ezer nézőt remek, napsütéses idő fogadta, felhő nem volt az égen, nem kellett tartani esőtől. Faubelnek kockáztatnia kellett, hiszen még egy első hely sem biztos, hogy vb-címet ért volna számára.

Talmácsi mellől Faubel, Sergio Gadea és Lukas Pesek rajtolt. A magyar jól kapta el a startot, azonban az első kanyarban őt és Faubelt is többen megelőzték. Az első kör után a spanyol Pol Espargaro vezetett, Talmácsi a 4., Faubel az 5. volt. A magyar begyújtotta a rakétákat, és az élre állt, Faubel feljött a harmadik helyre, a két ász már ekkor 1:40 perc alatti kört futott. A folytatásban Talmácsi vezetett, Faubel volt a második, kettőjük között közel 1 mp volt a különbség. A magyar és a spanyol is fokozta a tempót, és javított a köridején - az utóbbi versenyen elért csúcsot is döntött.

Galéria, kattintson!
© MTI - Földi Imre

Már ekkor látszott, különversenyükbe senki sem tud beleszólni. Talmácsinak arra kellett figyelnie, hogy üldözője ne kergesse bele valamilyen hibába. Együtt haladtak a mezőny előtt, a spanyol egyre közelebb jutott, majd 15 körrel a vége előtt előzött, de a magyar azonnal válaszolt.

Talmácsi sporttörténelmet írt
© Túry Gergely
Tartani lehetett attól, hogy egyszer csak összeakadnak, és valamelyikükkiesik. Talmácsi belement a csatába, pedig biztos második hellyel is nyugodtan világbajnok lehetett volna. A hatalmas párharc közben az olasz Mattia Pasini megközelítette őket.

Ez már több volt, mint egészséges rivalizálás, egyfolytában az előzést keresték, olykor összeakadtak, és beintettek egymásnak. Az egyik ilyen különmeccsnél Faubel elfékezte magát, és ütemet vesztett a rázókövön. Talmácsi 0.7 mp-re ellépett, de nyugalma nem tartott sokáig, ellenfele máris ott lihegett mögötte, főleg, hogy jöttek az első lekörözöttek. Később valamelyest nyugodtabban rótták a köröket, Faubel néhány tizedmásodperces hátrányával.

Külföldi sajtóreakciók
A futamról és a Talmácsi vb-győzelméről szóló külföldi híradásokért kattintson ide!
Hat körrel a zárás előtt a hazai kedvenc egy utolsó rohamot indított, és egy körrel később az élre került. Ismét kiéleződött a csata, szinte összeértek a kerekek. Talmácsi visszavette a vezetést, míg a Pasini-Pesek- Gadea trió közel került a vezető kettőshöz. A magyarnak nem kedvezett volna, ha egy ötfős bolyban folytatódik a derbi.

Talmácsi megpróbálta fokozni az iramot, de Gadea felért melléjük, és hárman folytatták az öldöklő küzdelmet. Többször is balesetveszélyes volt a szituáció, még az utolsó körben is. Ekkor Talmácsi inkább nem kockáztatott, maga elé engedte a kegyetlenül küzdő Faubelt, aki így megnyerte ugyan a futamot, a világbajnok mégis a magyar lett.

Nem akarta túlvállalni magát

Galéria, kattintson!
© MTI - Földi Imre
"Fantasztikus, fantasztikus, fantasztikus!!! Alig tudom elmondani, mit érzek. Nagyszerű verseny volt,  remek szezonon vagyunk túl. Megpróbáltam csak magammal foglalkozni, kanyarról kanyarra összpontosítani. Hector nem volt mindig korrekt, nekem is ugyanolyan erős motorom volt, amikor előzött, olykor megpróbált leszorítani. De azt mondom, ez még mindig belefér, nem lépett át egy határt. Ezzel együtt gratulálok neki, mert nagyon jó versenyző, és sok sikert kívánok neki a 250 kcm-esek között. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak, a támogatóimnak és a szurkolóimnak. Nagyszerű volt ez a hétvége. Éreztem, hogy jó formában vagyok, és meg tudom csinálni! A végén már nem akartam túlvállalni. Szép lett volna Valenciában is nyerni, de a világbajnoki címhez elég volt a második hely is. Olyan gépem volt, amely mindenképpen alkalmas, hogy vb-t lehessen vele nyerni" – nyilatkozta a verseny után Talmácsi Gábor.

"Sok és kemény munka eredménye mindaz, amit Gábor most elért. Remek csapat, kiváló motor és egy szupertehetséges versenyző kell ahhoz, hogy valaki világbajnok lehessen. Gábor évről-évre fejlődött, most ért csúcsra, s ha ezt tudja tartani, akkor magasabb géposztályban is befuthat. Nagy ünneplést csapunk!" - mondta Talmácsi menedzsere, Stefano Favaro. 

A világbajnoki címet este 9 óra után, Valencia egyik előkelő szállodájában kapja meg a magyar klasszis. Talmácsi kedden 12:05 órakor érkezik Budapestre, a Ferihegy 2/B-re, a müncheni járattal.

Már 16 évesen sikereket ért el

Talmácsi már 16 évesen a negyedik volt a Hungaroringen rendezett Eb-futamon a 125-ös kategóriában - azóta is ebben a csoportban versenyez. Ezután kanyargós vándorútba kezdett a különféle motorosistállók között: versenyzett már a PEV ADAC Sachsen Honda, a Racing Service, az Italjet Team, az Exalt Cycle Aprilia, a Semprucci Malaguti Racing, a RedBull KTM, a Honda Humangest és a Bancaja Aspar csapatában.

"Életemben egy rollerrel estem a legnagyobbat! És bármilyen hihetetlennek tartják, veszélyesebbnek gondolom a ralit is. Egyszer pedig a Forma-1-ben is volt alkalmam versenyezni a Porsche Szuperkupában egy hivatalos Porschéval, és bizony rendesen meg kellett küzdenem az életemért" - emlékezett vissza egy HVG-nek adott interjújában.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.