A játékosok eladásából élnek a dél-amerikai futballklubok
A latin-amerikai futballklubok kénytelenek eladni legjobb játékosaikat, hogy megbirkózzanak a rossz gazdálkodásból, illetve a nézők elpártolásából eredő pénzügyi nehézségeikkel. Ez a fő megállapítása az O Globo című brazil lap által megrendelt tanulmánynak.
Brazil szurkoló a Libertadores kupán. Lassan nincs kiért rajongani © AP |
Európa fejlettebb részein a belépők értékesítéséből jóval nagyobb bevételre tesznek szert az egyesületek: Angliában a költségvetés 34, Spanyolországban 31, Olaszországban 16 százaléka folyik be a nézőktől.
Az amerikai kontinensen e tekintetben csak Mexikó veszi fel a versenyt az európaiakkal, ott átlagosan a bevételek 25 százaléka adódik a jegyek és bérletek eladásából. Ezzel szemben a játékos-üzletből befolyó összeg nagyságrendje csak 23 százalék.
Tavaly Brazília volt a legeredményesebb exportáló, 804 futballistát adott el külföldre, összesen mintegy 100 millió dollár értékben. Igaz, ebből egyedül Robinhóért kapott 30 milliót a Santos a Real Madridtól. Mindezzel együtt a brazil klubok összesen 83,5 milliós deficittel zárták az előző évet.
Az O Globo összegzése szerint a latin-amerikai egyesületek ördögi körben vannak: a szurkolóik egyre kevesebben mennek ki a mérkőzésekre, mert nem láthatják a legjobbakat, miközben az egyesületek kénytelenek eladni sztárjaikat, hogy bevételhez jussanak.