2006. december. 25. 15:55 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 25. 15:13 Világ

A játékosok eladásából élnek a dél-amerikai futballklubok

A latin-amerikai futballklubok kénytelenek eladni legjobb játékosaikat, hogy megbirkózzanak a rossz gazdálkodásból, illetve a nézők elpártolásából eredő pénzügyi nehézségeikkel. Ez a fő megállapítása az O Globo című brazil lap által megrendelt tanulmánynak.

Brazil szurkoló a Libertadores
kupán. Lassan nincs kiért
rajongani
© AP
A Deloitte tanácsadó és könyvvizsgáló cég elemzéséből kiderül, hogy 2005-ben a brazil klubok bevételének 30 százalékát tették ki a játékosok továbbadásából származó összegek, míg ugyanez az arány Argentínában 50, Uruguayban 53 százalék volt. Ezekben az országokban a jegybevételek aránya nem érte el a hét százalékot.

Európa fejlettebb részein a belépők értékesítéséből jóval nagyobb bevételre tesznek szert az egyesületek: Angliában a költségvetés 34, Spanyolországban 31, Olaszországban 16 százaléka folyik be a nézőktől.

Az amerikai kontinensen e tekintetben csak Mexikó veszi fel a versenyt az európaiakkal, ott átlagosan a bevételek 25 százaléka adódik a jegyek és bérletek eladásából. Ezzel szemben a játékos-üzletből befolyó összeg nagyságrendje csak 23 százalék.

Tavaly Brazília volt a legeredményesebb exportáló, 804 futballistát adott el külföldre, összesen mintegy 100 millió dollár értékben. Igaz, ebből egyedül Robinhóért kapott 30 milliót a Santos a Real Madridtól. Mindezzel együtt a brazil klubok összesen 83,5 milliós deficittel zárták az előző évet.

Az O Globo összegzése szerint a latin-amerikai egyesületek ördögi körben vannak: a szurkolóik egyre kevesebben mennek ki a mérkőzésekre, mert nem láthatják a legjobbakat, miközben az egyesületek kénytelenek eladni sztárjaikat, hogy bevételhez jussanak.
Hirdetés