Erdélynek mégis lesz autópályája
Hamarosan folytatódhat az észak-erdélyi autópálya építése azt követően, hogy a kivitelező amerikai Bechtel cég aláírta a munkások alkalmazásáról szóló szerződést. A sztrádaépítési munkálatokat 2004-ben állították le.
A Bechtel és a munkásokat képviselő szakszervezet közötti egyezség megkötése hetek óta húzódik, mivel a román kormánynak tartozása volt a kivitelezővel szemben. Ez most rendeződött, így az amerikai vállalat elszánta magát a munkások alkalmazására. A dolgozók részéről semmilyen ellenállásba nem ütköztek, hiszen az őket képviselő szakszervezet meglehetősen előnyös bérfeltételeket harcolt ki számukra.
Grigore Pop, az Alfa Kartell szakszervezet Kolozs megyei irodájának vezetője szerint a most kialkudott fizetések 20 százalékkal haladják meg a 2004-est, ugyanis legutóbb akkor dolgoztak az autópálya építésének előkészítésén. A 2004 végén hatalomra került liberális-demokrata többségű román kormány azonban kifogásokat emelt a szerződéssel kapcsolatban, ezért annak újratárgyalását kérte.
A Románia számára előnyösebb feltételek között megkötött egyezség alapján most már folytatódhat az építkezés. Kezdetben nyolcszáz személyt alkalmaznak, ha pedig a kormány valóban 300 millió eurót költ az idén a munkálatokra, akkor a dolgozók száma elérheti a négyezret.
Bogdan Sgarcitu, a Bechtel szóvivője az előkészítési munkálatok után teljes gőzzel folytatódik az észak-erdélyi autópálya építése. Az építkezés szempontjából az idén a Kolozs megyei tordaszentlászlói telephelyre összpontosítják az erőket, mivel a munkálatok itt vannak a legelőrehaladottabb állapotban.
A román kormány a Bechtel amerikai építőipari céggel 2003 végén kötött szerződést a 415 kilométeres, Brassót és Borsot összekötő, Észak-Erdélyt átszelő autópálya megépítésére. A munkálatok értékét 2,5 milliárd dollárra becsülték, ebből 800 milliót a Bechtel biztosít majd.