2005. június. 06. 11:21 MTI Utolsó frissítés: 2005. június. 06. 11:35 Világ

Leállt az észak-erdélyi sztrádaépítés

A Bechtel cég csak átmenetileg állította le a munkálatokat a román kormány 78 millió eurós tartozása miatt, de a szállítási minisztérium 24 millió euró kifizetését helyezte kilátásba, a pénzügyminisztérium pedig százmillió eurós kölcsönt készül fölvenni.

A Bechtel a hétvégén felfüggesztette a munkálatokat, ideiglenesen felbontva az alvállalkozókkal kötött szerződéseket is. Tette ezt azért, mert a román kormány 78 millió euróval tartozik. Arról viszont nem esett szó a romániai híradásokban, hogy az amerikai vállalat végérvényesen kiszállt volna az ügyletből, vagy távozni akarna Romániából.

Borbély László, a romániai középítkezésekért és infrastruktúráért felelős megbízott miniszter hétfőn elmondta, a szállítási, középítkezési és turisztikai miniszter a múlt héten aláírt egy döntést, amely 10 millió euró kifizetéséről rendelkezik, ezen a héten pedig várhatóan 14 millió euró kifizetéséről születik további döntés (Borbély László az említett minisztériumon belül tölti be megbízott miniszteri funkcióját).

Borbély elmondta azt is, hogy két héttel ezelőtt a kormány jóváhagyta azt a memorandumot, amely felhatalmazza a pénzügyminisztériumot százmillió eurós kölcsön felvételére. Ennek kifutási ideje körülbelül másfél hónap - tette hozzá a tisztségviselő, aki reméli, hogy ezek után egy-két héten belül újrakezdik a sztrádaépítési munkálatokat.

A fenti kifizetések azt jelentik - fűzte hozzá a megbízott miniszter -, hogy ebben az évben körülbelül 210 millió dollárt folyósítanak a pálya építésére, ami kétségtelenül kevesebb mint a szerződésben előirányzott összeg, de a munkálatok nem fognak leállni. 

Ami a Bechtel legutóbbi döntését illeti, Bogdan Sgarcitu, a cég kommunikációs igazgatója a Krónika című erdélyi lap hétfői számában elmondta: az amerikaiak közel 700 romániai alkalmazottjuk 35 százalékának munkaszerződését máris felfüggesztették, a dolgozók ez idő alatt bérük 75 százalékát kapják kézhez. A munkálatok honorálásának bizonytalansága miatt a Bechtel felfüggesztette a 21 romániai alvállalkozóval és beszállítóval kötött szerződéseket is.  Ezek a tervező-, illetve építőtársaságok a hétvégén le is álltak a munkálatokkal - írta a Krónika.

A 415 kilométer hosszú sztráda építkezési munkálataihoz tavaly fogott hozzá a Bechtel, vállalva, hogy a szerződésben foglalt 2,5 milliárd euróért 2012-ig megépíti az autópályát.

Az új kormányon kívül korábban Brüsszel is kifejezte aggodalmát amiatt, hogy az amerikai társaság versenytárgyalás nélkül építhet Romániában, sőt leszögezte, az észak-erdélyi sztrádát egyetlen európai bank sem hajlandó finanszírozni. Viszont a 4-es páneurópai folyosó dél-erdélyi szakaszának megépítésébe máris kész beszállni az Európai Befektetési és Újjáépítési Bank.

Emiatt Calin Popescu Tariceanu román kormányfő és Traian Basescu államelnök többször hangsúlyozta, Románia számára az Arad–Déva–Bukarest autópálya a prioritás, az észak-erdélyi sztrádára pedig annak függvényében fektetnek hangsúlyt, hogy találnak-e más finanszírozási forrásokat.

Hirdetés
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.