2005. június. 06. 11:21 MTI Utolsó frissítés: 2005. június. 06. 11:35 Világ

Leállt az észak-erdélyi sztrádaépítés

A Bechtel cég csak átmenetileg állította le a munkálatokat a román kormány 78 millió eurós tartozása miatt, de a szállítási minisztérium 24 millió euró kifizetését helyezte kilátásba, a pénzügyminisztérium pedig százmillió eurós kölcsönt készül fölvenni.

A Bechtel a hétvégén felfüggesztette a munkálatokat, ideiglenesen felbontva az alvállalkozókkal kötött szerződéseket is. Tette ezt azért, mert a román kormány 78 millió euróval tartozik. Arról viszont nem esett szó a romániai híradásokban, hogy az amerikai vállalat végérvényesen kiszállt volna az ügyletből, vagy távozni akarna Romániából.

Borbély László, a romániai középítkezésekért és infrastruktúráért felelős megbízott miniszter hétfőn elmondta, a szállítási, középítkezési és turisztikai miniszter a múlt héten aláírt egy döntést, amely 10 millió euró kifizetéséről rendelkezik, ezen a héten pedig várhatóan 14 millió euró kifizetéséről születik további döntés (Borbély László az említett minisztériumon belül tölti be megbízott miniszteri funkcióját).

Borbély elmondta azt is, hogy két héttel ezelőtt a kormány jóváhagyta azt a memorandumot, amely felhatalmazza a pénzügyminisztériumot százmillió eurós kölcsön felvételére. Ennek kifutási ideje körülbelül másfél hónap - tette hozzá a tisztségviselő, aki reméli, hogy ezek után egy-két héten belül újrakezdik a sztrádaépítési munkálatokat.

A fenti kifizetések azt jelentik - fűzte hozzá a megbízott miniszter -, hogy ebben az évben körülbelül 210 millió dollárt folyósítanak a pálya építésére, ami kétségtelenül kevesebb mint a szerződésben előirányzott összeg, de a munkálatok nem fognak leállni. 

Ami a Bechtel legutóbbi döntését illeti, Bogdan Sgarcitu, a cég kommunikációs igazgatója a Krónika című erdélyi lap hétfői számában elmondta: az amerikaiak közel 700 romániai alkalmazottjuk 35 százalékának munkaszerződését máris felfüggesztették, a dolgozók ez idő alatt bérük 75 százalékát kapják kézhez. A munkálatok honorálásának bizonytalansága miatt a Bechtel felfüggesztette a 21 romániai alvállalkozóval és beszállítóval kötött szerződéseket is.  Ezek a tervező-, illetve építőtársaságok a hétvégén le is álltak a munkálatokkal - írta a Krónika.

A 415 kilométer hosszú sztráda építkezési munkálataihoz tavaly fogott hozzá a Bechtel, vállalva, hogy a szerződésben foglalt 2,5 milliárd euróért 2012-ig megépíti az autópályát.

Az új kormányon kívül korábban Brüsszel is kifejezte aggodalmát amiatt, hogy az amerikai társaság versenytárgyalás nélkül építhet Romániában, sőt leszögezte, az észak-erdélyi sztrádát egyetlen európai bank sem hajlandó finanszírozni. Viszont a 4-es páneurópai folyosó dél-erdélyi szakaszának megépítésébe máris kész beszállni az Európai Befektetési és Újjáépítési Bank.

Emiatt Calin Popescu Tariceanu román kormányfő és Traian Basescu államelnök többször hangsúlyozta, Románia számára az Arad–Déva–Bukarest autópálya a prioritás, az észak-erdélyi sztrádára pedig annak függvényében fektetnek hangsúlyt, hogy találnak-e más finanszírozási forrásokat.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.