2004. február. 27. 13:00
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Világ
Kémek lesznek a méhek
A méhek, legyek és madarak repülését tanulmányozzák egy brit egyetem kutatói, hogy kiderítsék: építhető-e egy - kamerával és érzékelőkkel felszerelt - miniatűr méretű repülőgép. A kutatást egyebek mellett a brit kormány és az amerikai légierő finanszírozza.
„A kamerákkal és érzékelőkkel felszerelt légi jármű legfeljebb 15 centiméter hosszú lenne, így méreténél fogva alkalmas volna arra, hogy különböző katonai küldetéseket hajtson végre” – avatta be a hvg.hu-t a kutatás részleteibe Tony Trueman. A projekten dolgozó tudósoknak otthont adó dél-nyugat angliai Bath Egyetem szóvivője elmondta: a katonai missziók között elsősorban felderítést és kémkedést hajtana végre a szerkezet, de biológiai és kémiai fegyvereket is érzékelne. A légi jármű más, nem katonai feladatokat is könnyen el tudna látni, mint például határfigyelés, légi felvételek készítése vagy a vadvilág megfigyelése. „Az eszközt ugyanakkor fegyverként nem lehetne hasznosítani, mert ahhoz túl kicsi, hogy egy bomba is elférjen rajta” – így Trueman.
Jóllehet miniatűr légi járművek már léteznek, ám ezek csak néhány percig képesek a levegőben maradni, s pár méter a hatótávolságuk. A terv szerint a "méhméretű" gép mindössze 50 grammos súlyával egy óránál is hosszabb ideig lenne a levegőben. Ám fennáll a veszélye annak, hogy könnyedén elfújja a szél. A Bath Egyetem mérnöki tanszékén - Dr. Ismet Gursul (képünkön) vezetésével - most azt vizsgálják, lehetséges-e olyan szerkezetet építeni, amely a méhek szárnycsapdosó mozgásán alapulva maradna levegőben, így dacolva a szél erejével.
„Noha a természettudósok több mint fél évszázadon keresztül tanulmányozták a madarak és a rovarok repülését, nagyon korlátozott információink vannak az aerodinamikájukról” – mutat rá a szóvivő a kutatás fő problémáira.
A brit egyetemen végzett projektet több forrásból finanszírozzák. A támogatók között van a brit védelmi minisztérium és az amerikai légierő kutatóintézete is. A kutatásra az egyetem összesen 910 ezer eurót kapott, s várhatóan 18 hónap múlva rukkolnak elő eredményeikkel.
Jóllehet miniatűr légi járművek már léteznek, ám ezek csak néhány percig képesek a levegőben maradni, s pár méter a hatótávolságuk. A terv szerint a "méhméretű" gép mindössze 50 grammos súlyával egy óránál is hosszabb ideig lenne a levegőben. Ám fennáll a veszélye annak, hogy könnyedén elfújja a szél. A Bath Egyetem mérnöki tanszékén - Dr. Ismet Gursul (képünkön) vezetésével - most azt vizsgálják, lehetséges-e olyan szerkezetet építeni, amely a méhek szárnycsapdosó mozgásán alapulva maradna levegőben, így dacolva a szél erejével.
„Noha a természettudósok több mint fél évszázadon keresztül tanulmányozták a madarak és a rovarok repülését, nagyon korlátozott információink vannak az aerodinamikájukról” – mutat rá a szóvivő a kutatás fő problémáira.
A brit egyetemen végzett projektet több forrásból finanszírozzák. A támogatók között van a brit védelmi minisztérium és az amerikai légierő kutatóintézete is. A kutatásra az egyetem összesen 910 ezer eurót kapott, s várhatóan 18 hónap múlva rukkolnak elő eredményeikkel.