2003. június. 03. 17:35
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Világ
Sztrájkhullám Európában
Kedden több európai országban munkabeszüntetések voltak. Ausztriában és Franciaországban a szakszervezetek és a tüntetők kormányaik nyugdíjreform-tervezete ellen, Olaszországban az Alitalia légitársaság alkalmazottai a leépítések ellen, a keletnémet ipari munkások a rövidebb munkaidőért, míg Lengyelországban a bányász szakszervezet tagjai egyes szénbányák bezárása ellen tiltakoztak.
Ausztriában a szakszervezetek szervezésében becslések szerint egymillió ember tiltakozott sztrájkkal a kormány nyugdíjreform-tervezete ellen, a várt közlekedési káosz azonban elmaradt. A repülőtér normálisan működött, több járat azonban a franciaországi és olaszországi sztrájkok miatt nem indult el. Ausztriában 24 órán át szünetel a vasúti és autóbuszos személyszállítás, a határokon csak sürgős szállítmányokat vámkezelnek, Bécsben, Salzburgban és Grazban a szemétszállítás szünetel. Nincs tanítás az iskolákban és zárva van az óvodák, napközik többsége. A hivatalok nem fogadnak, a posta elosztóközpontjai leálltak, a rendőrség csak veszély esetén intézkedik. A Hegyeshalom-Nickelsdorf határátkelőnél azt közölték, hogy a vámosok sztrájkja miatt csak a kamionforgalom áll.
Komoly zavarok voltak kedden a francia közlekedésben is a közszférában dolgozók nyugdíjreform ellen indított sztrájkja következtében. Párizsban felére csökkentették a közlekedésben részt vevő buszok és vonatok számát, míg a légi irányítók munkabeszüntetése miatt törölték a Franciaországba érkező, illetve az onnan induló járatok 80 százalékát. Számos iskolában sztrájkoltak a tanárok a kormány által tervezett decentralizációs tervek miatt. Beszüntették a munkát a postai alkalmazottak, a mentőautó-sofőrök, az elektromos művek, a kikötők és az autópályák dolgozói is. Kedden csak néhány vezető francia napilap jelent meg.
Az Alitalia olasz légitársaság kedden 225 járatát törölte amiatt, hogy - az utaskísérők több napja tartó, tömeges "betegállományba" vonulását tetézve - a szakszervezetek felszólítására a cég minden dolgozója délben négyórás sztrájkba lépett. A vállalatnál dolgozó kétezer utaskísérőnek több mint a fele kedden továbbra is orvosi igazolással maradt távol a munkától: ilyen formában akarnak tiltakozni a munkaadó létszámcsökkentési terve ellen, amelynek keretében már vasárnaptól az eddigi négy helyett csak három utaskísérő repült volna a gépeken.
A rövidebb munkaidőért folytatott keletnémet munkabeszüntetés második napján tucatnyi keletnémet üzem mintegy 12 ezer dolgozója sztrájkolt. A dolgozók a 35 órás munkahét bevezetéséért küzdenek a jelenlegi 38 óra helyett. Németország legnagyobb szakszervezeti szövetsége, az IG Metall szerint ideje, hogy a keletnémet dolgozók is nyugati társaikhoz hasonló munkafeltételeket kapjanak. A sztrájkot hétfőn több ezer fém- és elektromos, illetve acélipari dolgozó kezdte meg három kelet-németországi tartományban: Szászországban, Brandenburgban és Szászország-Anhaltban. Kedden a sztrájk egyebek között érintette a Volkswagen keletnémet üzemeit, valamint az EKO-t, Kelet-Németország legnagyobb acélművét.
A bányász Szolidaritás szakszervezet felhívására Lengyelországban kedden már 14 sziléziai szénbányában 700 bányász sztrájkolt a föld alatt a bányaüzemek tervezett bezárása és az ott dolgozók elbocsátása ellen tiltakozva. A legtöbben - 262-en - a czechowice-dziedzicei Silesia bányában sztrájkolnak, ahol a tiltakozás kilenc napja kezdődött a föld mélyén. A résztvevők írásbeli biztosítékot követelnek arra nézve, hogy bányájukat nem fogják bezárni. (MTI)
Komoly zavarok voltak kedden a francia közlekedésben is a közszférában dolgozók nyugdíjreform ellen indított sztrájkja következtében. Párizsban felére csökkentették a közlekedésben részt vevő buszok és vonatok számát, míg a légi irányítók munkabeszüntetése miatt törölték a Franciaországba érkező, illetve az onnan induló járatok 80 százalékát. Számos iskolában sztrájkoltak a tanárok a kormány által tervezett decentralizációs tervek miatt. Beszüntették a munkát a postai alkalmazottak, a mentőautó-sofőrök, az elektromos művek, a kikötők és az autópályák dolgozói is. Kedden csak néhány vezető francia napilap jelent meg.
Az Alitalia olasz légitársaság kedden 225 járatát törölte amiatt, hogy - az utaskísérők több napja tartó, tömeges "betegállományba" vonulását tetézve - a szakszervezetek felszólítására a cég minden dolgozója délben négyórás sztrájkba lépett. A vállalatnál dolgozó kétezer utaskísérőnek több mint a fele kedden továbbra is orvosi igazolással maradt távol a munkától: ilyen formában akarnak tiltakozni a munkaadó létszámcsökkentési terve ellen, amelynek keretében már vasárnaptól az eddigi négy helyett csak három utaskísérő repült volna a gépeken.
A rövidebb munkaidőért folytatott keletnémet munkabeszüntetés második napján tucatnyi keletnémet üzem mintegy 12 ezer dolgozója sztrájkolt. A dolgozók a 35 órás munkahét bevezetéséért küzdenek a jelenlegi 38 óra helyett. Németország legnagyobb szakszervezeti szövetsége, az IG Metall szerint ideje, hogy a keletnémet dolgozók is nyugati társaikhoz hasonló munkafeltételeket kapjanak. A sztrájkot hétfőn több ezer fém- és elektromos, illetve acélipari dolgozó kezdte meg három kelet-németországi tartományban: Szászországban, Brandenburgban és Szászország-Anhaltban. Kedden a sztrájk egyebek között érintette a Volkswagen keletnémet üzemeit, valamint az EKO-t, Kelet-Németország legnagyobb acélművét.
A bányász Szolidaritás szakszervezet felhívására Lengyelországban kedden már 14 sziléziai szénbányában 700 bányász sztrájkolt a föld alatt a bányaüzemek tervezett bezárása és az ott dolgozók elbocsátása ellen tiltakozva. A legtöbben - 262-en - a czechowice-dziedzicei Silesia bányában sztrájkolnak, ahol a tiltakozás kilenc napja kezdődött a föld mélyén. A résztvevők írásbeli biztosítékot követelnek arra nézve, hogy bányájukat nem fogják bezárni. (MTI)