2011. február. 23. 17:31 Elek István Utolsó frissítés: 2011. február. 24. 10:51 Vélemény

Elek István: Megszületik a félország alkotmánya?

A második Orbán-kormány eddigi működésének egyik legmeglepőbb jellemzője az önkényesség, a kiszámíthatatlanság, a koncepciótlan rögtönzés. Az alkotmányhoz való viszonyukban, illetve az alkotmányozásukban is ez a legszembeötlőbb – írja a szerző.

Meglehet, hogy nehéz a felfogásom, de nekem mindmáig nem derült ki, hogy mi célt szolgál valójában a magas lángra csavart alkotmányozási buzgalom. Az az érzésem, hogy még az ügyben legaktívabb kormánypárti képviselők sincsenek ezzel tisztában. Ami, ha úgy veszem, persze érthető.

Ellenzéki korszakában a Fidesz inkább alkotmányvédőnek mutatkozott, mintsem az alkotmánnyal radikálisan elégedetlenek közé tartozónak. Az alkotmányban és a betartásán őrködő Alkotmánybíróságban nem a kormány cselekvési szabadságának korlátját és korlátozóját látta, hanem inkább az állampolgárok és az ellenzék jogainak védelmezőjét. Változtatási igénye hosszú éveken át kimerülni látszott abban, hogy a tartalmilag jogállaminak nevezhető alkotmányt végérvényesen el kell szakítani az 1949-es sztálinista alkotmánytól, amelynek formálisan a módosításaként jött létre. Át kell szerkeszteni, szükség van a szöveg némi tartalmi és stiláris kiigazítására, valamint az ideiglenességét jelző preambulum helyett egy emelkedett hangvételű, az alkotmányos hagyományainkra hivatkozó előszóval kell ellátni.

Orbán meglepetése

A választás előtt a legcsekélyebb mértékben sem jelezték, hogy a fentieken túl is változtatnának az alkotmányon, ha netán kétharmados többséget szereznének. A választási kampányhoz közeledve, amikor ez már valóban reális esélynek látszott, 2009 végén, Orbán Viktor azzal nyugtatta az aggodalmaskodókat, hogy egyáltalán nincs szándékában az alkotmányos berendezkedés felforgatása. Egy interjúban ugyan kétségtelenül azt mondta, hogy „semmi tiszteletre méltót” nem talál az alkotmányban. De a szövegkörnyezetből világos, hogy ekkor sem a hatalommegosztás rendszerével, a független intézmények rendjével, vagy az alapjogok szabályozásával elégedetlen, hanem az a baja a magyar alkotmánnyal, hogy az ízlése szerint egy technokrata szöveg. A szavait idézve: „hiányoznak belőle azok a mondatok, igazán nagy erőt adó, meghatározó mondatok, amelyek megmozdítják az ember szívét és lelkét”.

A választás után viszont hirtelen kiderült, hogy a győztesek szerint a választófülkékben voltaképpen forradalom történt. Új rendszer megteremtésére kapott a koalíció felhatalmazást. Amit egy új alkotmány létrehozásának kell betetőznie 2012-re. Mert a régi különféle paktumok terméke, alkalmatlannak bizonyult a magyar társadalom érdekeinek szolgálatára. És ma is értelmetlenül korlátozza a köz javára tevékenykedni kívánó kormány áldásos működését.

Kilenc alkalmi alkotmánymódosítás történt az elmúlt kilenc hónap alatt. Kilenc, valójában napi politikai érdeket szolgáló módosítás. Számos alkotmánysértő lépés. És korántsem mellesleg, elvégeztetett az Alkotmánybíróság törvényeket felülvizsgáló jogkörének lényeges korlátozása. Miközben zajlottak az alkotmány-előkészítő eseti bizottság vitái a leendő új alkotmány koncepciójáról. Elvileg immár mindenre kiterjedő változtatási szabadsággal, az elmúlt húsz év alkotmányozással kapcsolatos legkülönfélébb ötleteit újra feltálalva. A Szent Korona tantól a kétkamarás parlamentig, az Alkotmánybíróság jogköreinek átalakításától a gyermekek választójogának elismeréséig. Az új alkotmány bebetonozására alkalmas fantasztikus ötletig, ami szerint dupla olyan erős legitimációval lehetne megváltoztatni, mint amilyennel elfogadják. Hogy aztán a hónapokig tartó ötletparádé után végül egy olyan koncepciót terjesszenek az Országház elé, amelyet már az előterjesztők is csak vitaanyagnak minősítenek. És az eredeti szándékkal ellentétben, parlamenti határozatot sem kívánnak hozni róla.

Kínos ellenzéki bojkott

Nem először írom le, hogy a többpárti demokráciában a nemzeti együttműködés mindenekelőtt az egymással versengő parlamenti pártok közötti együttműködés a szavazók bizalmáért folyó küzdelem közös játékterének, szabályrendszerének megalkotásáért és fenntartásáért. Tágabban, az alkotmányos rendszer megteremtéséért és fenntartásáért, vagyis legitimitásának megőrzéséért.

A nagyobb felelősség az együttműködés létrehozásáért természetesen a mindenkori kormánypártoké. Politikai analfabéta, aki ezt nem képes felfogni.

Nagyobb többség nagyobb felelősség.

Fogalmi képtelenség az olyan nemzeti együttműködést szolgáló alkotmányozás, amelyben nem vesz részt a parlamenti ellenzék. Nem különben abszurdum, hogy a folyamat termékét, az alkotmányt – vagyis a demokráciában lehetséges nemzeti egyetértés legszélesebb alapját megtestesíteni hivatott érték- cél- és szabályrendszert – csupán az éppen kormányzó helyzetben lévő politikai erők szavazatával fogadják el. Még ha kétharmados többségük lévén, jogi értelemben rendelkeznek is az alkotmány megszavazásához szükséges legitimitással.

Márpedig a jelek egyelőre arra vallanak, hogy ez fog történni. Néhány hét múlva vélhetőleg a kormányoldaltól kap az ország új alkotmányt. A fél országot, a szavazók 53 százalékát képviselőktől. És az új alkotmány legitimitását népszavazás sem fogja megerősíteni.

A koalíció ugyanis még ma is kétlelkű. A lendületes kezdés után lassacskán mintha ráébredni látszana az ellenzék nélküli alkotmányozás veszélyeire. Visszacsalogatandó az alkotmányozás folyamatába az ellenzéki pártokat, tett néhány gesztust, arra az önkorlátozásra azonban egyelőre nem hajlandó, ami a felelős középet képviselő LMP vagy a balközép MSZP számára elfogadhatóvá tenné az alkotmányozásba való bekapcsolódást.

[[ Oldaltörés (Folytatás) ]]

Miután korábban már az LMP és az MSZP is kinyilvánította, hogy a kormánykoalíció alkotmánydúló, jogállamot sértő lépéseinek sorozata után csak bizonyos előzetes feltételek teljesítése esetén hajlandóak részt venni az alkotmányozásban, a kormánypártok azzal indították az alkotmánykoncepció parlamenti vitáját, hogy lemondanak eredeti szándékukról, és az eseti bizottságban elkészült koncepcióról mégsem kívánnak parlamenti határozatot hozni. Csupán vitaanyagnak, az alkotmányozást előkészítő háttéranyagnak tekintik. Hogy ne szorítsák egy már meghatározott koncepció keretei közé az alkotmányról szóló vitát. Lehetővé téve valamennyi parlamenti párt számára, hogy beterjeszthesse a saját alkotmánytervezetét.

Az LMP feltételei

A koalíció érezhetően legalább az LMP részvételét szeretné elérni. Az LMP azonban csak akkor kész alkotmányozásban való részvételre, ha teljesülnek bizonyos feltételek. Ezt szögezte le Schiffer András február 15-én, megindokolva, miért maradt távol az LMP az alkotmány-előkészítő eseti bizottság koncepciójának parlamenti vitájától. Három dolgot kér a kormánytól, hangsúlyozva, hogy ezek nem az LMP, hanem valójában a demokratikus alkotmányozás feltételei.

Először is fogadja el a kormánykoalíció, hogy az új alkotmány hatályba lépéséhez vagy megerősítő népszavazásra, vagy pedig a következő ciklus jóváhagyó szavazatára van szükség. Tekintettel arra, hogy a Fidesz a 2010-es választások előtt nem árulta el, hogy új alkotmányt szeretne készíteni, hasonlóan ahhoz, ahogy Gyurcsány Ferenc elhallgatta valódi terveit a 2006-os választások előtt.

Másodszor, ne akarják már áprilisban elfogadni az alkotmányt. Térjünk vissza Orbán Viktor eredeti tervéhez, és az év végig készüljön el az új alaptörvény. Hiszen képtelenség öt hét alatt megszövegezni egy teljes alkotmányt.

Végezetül pedig: állítsa helyre a kormánykoalíció az Alkotmánybíróság 2010. októberi 26-a előtti helyzetét és az “alkotmányvédelem legfőbb szabályaihoz csak négyötödös többséggel lehessen hozzányúlni”. Vagyis az alkotmányt ezentúl is kétharmados többséggel lehessen változtatni, azonban az alkotmány felett őrködő Alkotmánybíróság hatáskörét csak a parlamenti képviselők négyötödének  egyetértése mellett lehessen módosítani.

Az LMP szerint ezek a feltételei annak, hogy az alkotmányozási folyamatban részt vehessenek az állampolgárok és széles nemzeti konszenzus alakulhasson ki. Enélkül az alaptörvény nem válhat legitimmé; és nem egységesítené, hanem megosztaná az országot.

Itt tartunk ma. A parlamentben a kormánykoalíció és a Jobbik közreműködésével, az LMP és az MSZP távollétében kedden délután már be is fejeződött a koncepció részletes vitája. A Jobbik, bár részt kíván venni az új alkotmányról szóló parlamenti vitában is, már bejelentette, hogy végül nemmel fog szavazni.

A legfrissebb hírek szerint az Alkotmánybírósággal kapcsolatos feltétel teljesítését legalábbis fontolgatja a koalíció. Derék dolog. Csak így tovább, biztatnám őket. Mert a Fidesz kétségtelenül megteheti, hogy egyedül alkossa és szavazza meg az új alkotmányt. Azzal azonban számolnia kell, hogy az, elfogadásának pillanatától, morálisan kevésbé lesz legitim, mint a 89-es alkotmánynak (az MDF és az SZDSZ közötti megegyezés eredményeként) a szabad választás után módosított változata. Azt ugyanis kétharmadnál jóval nagyobb parlamenti többség fogadta el. Méghozzá úgy, hogy a kormányoldal mellett a legnagyobb ellenzéki párt támogatását is élvezte.

Hirdetés
hvg360 Gyükeri Mercédesz 2024. december. 23. 16:39

Orbán Viktor négy ruhája

Négy nap alatt négyszer volt alkalma nyilatkoznia, évet értékelnie a miniszterelnöknek, Orbán Viktor ezt négyféleképpen tette meg. Milyen volt az európai, a tanítóbácsis, a rutinból lenyomós és a szerepét komolyan vevő Orbán, és mi volt a közös a négy szerepben?