Romano Rácz Sándor: Hogyan tovább Olaszliszka árnyékában?
Az ítéletre váró olaszliszkai gyilkosok nyilvánvalóan egy pszichológiai durrdefekt áldozatai. Reméljük, a bíróságnak lesz elég erkölcsi ereje szembeszállni a vérszomjas cigánygyűlölők elvárásával, és ítélete meghozatalánál legalábbis nem súlyosbító körülményként veszi figyelembe a zavart tudatállapotot, s azt, hogy 15 évvel ezelőtt ugyanott, hasonló körülmények között, de akkor valóban halálra gázoltak egy kislányt, két jelenlegi vádlott húgát.
Az egymás mellett élő kultúrák határterületei az alkalmazkodás, a párbeszéd, a kulturális és gazdasági kapcsolatok zónái. Ha jól alakulnak a kapcsolatok, beindulhat a kulturális értékek cseréje, majd ennek köszönhetően jöhet egy következő fokozat: a szociális integráció, a kulturális hibriditás.
Nálunk jól indultak, kezdetben kifejezetten kedvezően alakultak a viszonyok. Zsigmond király és felesége, Mária királyné, valamint a hozzájuk hasonlóan gondolkodó középkorvégi magyar arisztokrácia Európában egyedülálló jogokat biztosított a cigányok számára. A szabad vándorlás és munkavégzés nemcsak az itt élők viszonyait konszolidálta, hanem erőteljes migrációt indított el Európa más tájairól Magyarország irányába. A felvilágosodás, pontosabban a felvilágosult abszolutizmus állította fejtetőre a rendeződő viszonyokat a teljes asszimilációt kikényszeríteni szándékozó cigánytörvényeivel.
Az anyanyelv és a viselet betiltásának, a röghöz kötöttségnek, a gyermekek elkobzásának minden bizonnyal szerepe volt a cigány közösségek bezárkózásában, a közös udvaros és kitérő utas telepek, a hozzájuk csatlakozó kizárólagos használatú gyalogutak, ösvények, az asszonyok napi rendszerességgel ismétlődő, a kívülállókban félelmet keltő műveszekedéseinek, egyáltalán a külső kapcsolatok minimalizálását eredményező szokásrendnek a kialakulásában. Ez a szokásrend a XX. század közepére stabilizálódott a Magyarországon élő magyarcigányok körében, a hozzájuk tartozó kapcsolatrendszerrel együtt.
Az olaszliszkai tragédia szereplői – ez az írás erről fog szólni az aktualitás okán – jól láthatóan ehhez a közösséghez tartoznak. Az itt élő oláh cigányok a láthatatlanságot, mondhatni, tökéletesen biztosító lakásépítési-településszervezési szisztémát fejlesztettek ki, természetesen a hozzá tartozó életformával, gazdasági aktivitással. Ez utóbbi tulajdonképpen átmenetnek tekinthető a nomád életmód és a helyhez kötöttség által meghatározott életformák között, s ennek magyarázata, hogy ők a XVIII. - XIX. században érkeztek ide.
Romano Rácz Sándor |
Ezt a rendszert számolta fel az MSZMP 1961-es, a cigánytelepek felszámolását előíró határozata, aminek következményeire már utaltam előző írásomban. Nemcsak a fizikai környezet alakult át gyökeresen, hanem a biztonságot garantáló szokások, kapcsolatok, egyáltalán az egész életforma, a gondolkodásmód is. Megsemmisült egy sok száz éves adaptáció eredményeként létrejött közösségi struktúra, és ez azoknál járt súlyos következményekkel, akiknek nem adatott meg a fokozatos átmenet lehetősége. Náluk szó szerint sokkolóan hatott a kényszerű váltás.
Szörnyű, az egész országot megrázó tragédia történt Olaszliszkán, amely ráadásul kitűnően alkalmas a cigányok agresszivitását állító sztereotípia erősítésére. A nyomában feltámadó, az esetet nemzeti üggyé szublimálni akaró akciók sorozata félelmet keltett bennem, s biztos vagyok abban, hogy nem csak bennem. Határozottan érzékelhető volt a cigányok kirekesztésére, sőt, üldözésére irányuló szándék erősödése, és Olaszliszka árnyékában nehéz volt ez ellen védekezni. Elnémultak a jogvédők, a cigány szervezetek egy része elhatárolódott.
Pedig lett volna dolguk. Hiszen egy pszichológiában nem túl jártas embernek is szöget üthetett a fejébe, hogy egy véletlen gázolás, aminek következtében nem is sérült meg senki, nem válthat ki ilyen pusztítóan elementáris reakciót. Azonnal éreztem, hogy valami nem stimmel, de hogy mi az a valami, csak az egyik kereskedelmi tévécsatorna híradásából derült ki: korábban ugyanitt, a megszólalásig hasonló módon halálra gázoltak egy hasonló korú kislányt, aki a jelenlegi vádlottak közül kettőnek az édeshúga volt.
Ez a hír tudomásom szerint csak itt és csak egyetlen egyszer hangzott el (míg ha valaki megdönti a hamburgerevés világrekordját, azt az összes csatorna összes híradója napokig visszhangozza). Holott az információ jelentősége óriási: az ismétlődés váltotta ki a tömeghisztériát! Bár három éve épp csak elsodorta, nem gázolta halálra a cigányok lakta utcán átszáguldó tanár kocsija a kislányt, az idegekben elraktározódott korábbi trauma miatt a rokonok hosszú percekig azt hihették, hogy ez a gyerek is meghalt. (Egyébként nem emlékszem rá, hogy az autó sebessége a per folyamán szóba került volna.)
A másodfokú tárgyaláson váratlanul ismét felbukkant ez a motívum. De nem enyhítő körülményként, ahogyan minden ép érzékű ember várta volna, hanem épp ellenkezőleg: súlyosbításként! A vád – a sajtó szerint – visszaesőnek igyekszik nyilvánítani az elkövetőket, hiszen már tizenöt évvel ezelőtt is összetörtek egy autót! (Lásd Karinthy: „Úgy kezdődött, hogy ő visszaütött”!)
Remélhetőleg a másodfokon eljáró bírói testület enyhítő körülményként veszi majd figyelembe a tizenöt évvel ezelőtti tragédiát, vagy legalább meghallgat az üggyel kapcsolatban egy pszichológus szakértőt.
Óriási most a sajtó felelőssége is. Nagy szolgálatot tenne a magyar demokráciának, ha az újságírók nem a többség kegyét keresnék, hanem az igazság mellett kardoskodnának. Ha nem engednének azok unszolásának, akik az enyhítő körülményeket semmibe véve fejeket követelnek, akik a cigányok elleni sorozatgyilkosság nyomán összeállt fegyvertelen önvédelmi csoportokat útonállóknak titulálják, akik a kiskunlacházi kislány meggyilkolása után nyomban – és mint utóbb kiderült, teljesen alaptalanul – cigány fiúkat gyanúsítottak, akikben fel sem merült a gyanú, hogy Pusoma Jenő és Burkáék ártatlanok, akiktől mi sem állt távolabb, mint a cigánygyilkosságokkal megvádolt tarnabodi cigányok bűnösségében kételkedni.