Erzsébetváros – magányos tettes kizárva
Több száz milliós értékre sorozatos csalást végrehajtani egy hivatalon belül aligha lehet magányos tettesként. Ha igen, akkor az intézménynél gyakorlatilag semmiféle ellenőrzés, felülvizsgálat, jóváhagyási mechanizmus nincs, ami önmagában felveti a vétkes hanyagság tényállását. Tegyük hozzá: ilyenkor nem kizárólag a csúcsvezetésből kell többeknek legalább hallgatólagosan hozzájárulni a dologhoz. A beosztott hivatalnokok némelyikének együttműködése legalább annyira szükséges.
Gál György. Őrizetbe vették |
A letartóztatásoknak köszönhetően a zsidó világösszeesküvés hívei rossz napra ébredtek. Hiszen a Hoffmann Lászlóval készült interjúból ( Panama a zsidónegyedben - hová vezetnek a szálak?) – is kiderül, hogy civil szervezetek megállapították: Pest történelmi zsidónegyedét lényegében az ingatlanspekuláció miatt verhették szét, a rombolást pedig tétlenül nézték a fővárosi, illetve a kerületi hatóságok, nem is szólva olyan állami szervekről, mint a Műemlékvédelmi Hivatal.” Az újságírói felvetést Hoffman László, az Óvás Egyesület jogi képviselője így véleményezi: „Ezt így, tényként nem merem állítani, de nem jár messze az igazságtól.”
Helyek és modellek Hogy épült a korrupciós lánc? |
A hvg.hu a budapesti ingatlanpanamák mechanizmusát 2006-ban cikksorozatban leplezte le. A modellek - meglehet - hasonlóak voltak most is a sorozatunkban tárgyalt Andrássy úti paloták ügyéhez. Dobra vert paloták I. |
Hogy a túlbürokratizált, a nyilvánosság laikusai számára jórészt áttekinthetetlen gazdálkodású önkormányzati rendszer pazarló, hanyag (időnként egyenesen hűtlen) módon kezeli a vagyont, szinte evidencia. Így nem meglepő, hogy a helyhatósági vagyonkezelés, pályáztatás, eszközbeszerzés a korrupció oázisa. Itt speciel a régi zsidó városrész lett tönkretéve. A korlátozatlan nyereségvágy maga alá temette az összes kegyeleti, műemléki, építészeti, pénzügyi és morális gátat.
Jó néhány embernek feltűnhetne, hogy itt valami nem kóser. Hisz a dokumentációhoz elengedhetetlen szerződések, jegyzőkönyvek, okiratok az ügyintézés alatt óhatatlanul bekerülnek a rendszerbe. Szólniuk kellene, jelezhetnék ezt az intézményvezetés (és a külső kontrollszervek) felé. Ám legtöbbször nem teszik. S nem pusztán egzisztenciális félelem, az állásukhoz való görcsös ragaszkodás miatt.
Hanem közrejátszik a posztkádári bürokrata lelkületének egynémely – nehezen kiirtható – csökevénye is. A szocializmusban a hatalom konformizmusra nevelte az őt szolgáló alattvalókat. Az uralkodó közösségi normák elfogadására idomítottak mindenkit – függetlenül azok valódi értéktartalmától. Ha a közfunkcióval történő gátlástalan visszaélés, a magáncélok önkényes érvényesítésének célja lett a mintha, az erre szocializált beosztottak készségesen eleget tettek neki. Úgy gondolták: a „saját fészekbe piszkítás”, a kollektívában zajló üzelmek nyilvános leleplezése inkább számít bűnnek, mint maga a vétség. Mert amit a hatalom cinkos engedélyével folytatnak, az nem leleplezhető. Legyünk őszinték: így volt ez minden ágazatban.
Ugyan hány orvos és nővér tette szóvá, mikor kollégái zsákszám lopták a gyógyszert, magánrendelésre használták a közkórházat, betegeikből hálapénzt zsaroltak ki? Mennyi rendőr dobta fel az ügyészségnek korrupt bajtársait és feletteseit? Akadt-e sok olyan vállalati dolgozó, aki szólt a rendésznek, amikor főnöke, munkatársa építőanyagok, alkatrészek tömkelegét vitte ki feketén? Bizony nem. Pedig ők gyakran becsületesek maradtak, nem véve részt az ügyletekben. De tudták: ha asztalt borítanak, a lepénzelhetőség pókhálójával átszőtt munkahelyi közösség őket fogja árulóként megbélyegezni. Ha a bűn közmegegyezés tárgya, ott a jogkövető viselkedés számít békebontónak. A totális közhatalom hosszú távon totális korrumpálódással jár.
A politikai rendszerváltáshoz elég hat hónap. Még a gazdasági tulajdonviszonyok szerkezeti átalakítása is végbemehet hat év alatt. De az alattvalói hozzáállás feltranszformálása polgárivá akár hatvan évbe is beletelhet. Így is, úgyis, a java még hátravan.
Papp László Tamás