"A melegek megpróbálnak minél heteróbban viselkedni"
Napok óta borzolják a kedélyeket az idei melegfesztiválhoz készült plakátok, amelyek gyerekeket ábrázolnak. A KDNP képviselője a gyámhatósággal fenyegetőzik, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete szerint meg kellene óvnunk gyermekeinket a homoszexualitás létezésének tényétől is, miközben számos országban már az óvódában felkészítik a gyerekeket a másság elfogadására.
A szervezők sajnálatosnak tartják, hogy sokan félremagyarázzák a plakát üzenetét és egy kisebbség ügyét szexuális kérdésként állítják be, de fel voltak készülve a negatív reakciókra is. A tavalyi támadások után feltétlenül szükségesnek érezték, hogy az idén minél több emberhez jusson el üzenetük. Ebben most először profik is segítették munkájukat, akik önkéntesként bocsátották rendelkezésre szakértelmüket.
A kampány mögött álló ügynökség képviselőjét, Szabó Gabriellát a plakátok hátteréről, a kreatív munkáról kérdeztük.
hvg.hu: Hogyan kerültetek kapcsolatba a meleg fesztivál szervezőivel?
Szabó Gabriella: Régóta beszélgettünk már arról a szövegíró kolleganőmmel, Tóth Petrával, hogy jó lenne valami olyan kampányon dolgozni, amely nem egy terméket ad el, hanem egy jó ügyet szolgál. Petrának volt ismerőse a fesztivál szervezői közt, így kézenfekvő volt, hogy megkeressük őket.
hvg.hu: Mikor döntöttétek el, hogy segítetek az esemény kommunikációjában?
Sz.G.: Áprilisban vettük fel a kapcsolatot a szervezőkkel, és a személyes találkozó után kezdtünk el dolgozni a koncepciókon. Nyitottak voltak és örültek, hogy idén levettük ezt a terhet a vállukról.
hvg.hu: Miért pont a melegek ügyét választottátok annyi lehetséges társadalmi probléma közül?
Sz.G.: Mert ez egy olyan téma, amely mellé még senki nem állt ki, annak ellenére, hogy nagyon sokunknak van meleg barátja, ismerőse. Ezen kívül elég érzékeny téma ahhoz, hogy kihívás legyen elkészíteni a kommunikációját.
hvg.hu: Az ügynökségeteknek van saját hivatalos állásfoglalása bármiféle megkülönböztetésről?
Sz.G.: Hivatalos állásfoglalás nincs, de ebben a kérdésben a cég vezetői nyitottak és toleránsak.
hvg.hu: Kinek az ötlete volt, hogy gyerekek szerepeljenek a plakáton?
Sz.G.: Az alapötlet bennem merült fel, de a teljes kampányt hárman dolgoztuk ki Petrával és Komor Ágnes kolleganőmmel.
hvg.hu: Kezdettől fogva tudtátok, hogy ebből botrány lesz?
Sz.G.: Sejtettük, hogy megosztja majd a közvéleményt, de azt nem, hogy ekkora ügy kerekedik belőle. Ráadásul a médiát a kampánynak inkább a bulvár része érdekli, és nem az a téma, amelyről valójában szól.
hvg.hu: Mi volt a cél, hogy mit üzenjen a plakát?
Sz.G.: A print kampány két plakátból áll, mert két különböző célcsoporthoz kellett szólnunk. A csoportos, ganges print kifejezetten a melegeknek szól, és arra buzdítja őket, hogy igenis menjenek ki a fesztiválra és képletesen álljanak ki a jogaikért, ahogy gyerekként félelem nélkül megtették ezt. A másik, kislányos plakát pedig a heterókat célozza, és azt üzeni, hogy a melegek is pontosan ugyanolyan emberek, mint ők. Ők is voltak gondtalan gyerekek, jó esetben nekik is voltak szerető szüleik, valóban csak abban különböznek a heteróktól, hogy kit szeretnek. Szándékaink szerint azt is üzeni a plakát, hogy a szexuális orientáció nem választás kérdése. Az elfogadás és a szeretet fontosságára hívja fel a figyelmet, és ezt az érzést sokkal inkább képes kiváltani egy gyerek, mint ha egy felnőttet tettünk volna a plakátra.
hvg.hu: Miért kell arra biztatni a hazai melegeket, hogy kiálljanak magukért?
Sz.G.: A tavalyi események hatására sokan azt tervezik, hogy idén nem mennek ki a fesztiválra, márpedig az lenne a cél, hogy minél többen, heterók és melegek egyaránt részt vegyenek rajta. A sorozatos támadás és a megkülönböztetés miatt mára a melegek megpróbálnak minél „heteróbban” viselkedni, ami nyilvánvalóan nem megoldás. Melegként kell kiállniuk a jogaikért.
hvg.hu: Miből gondoljátok, hogy valóban ez a jó a homoszexuálisok számára, mire alapozzátok a véleményeteket?
Sz.G.: Nagyon sokat beszéltünk erről a témáról a szervezőkkel és a meleg barátainkkal is. Ráadásul a koncepció kidolgozásában egy meleg kollégám is közreműködött, aki évek óta részt vesz a felvonulásokon, és tisztában van azokkal az indokokkal, amik miatt a melegek nem mennek ki a rendezvényre. De ne felejtsük el, hogy ezek a hirdetések nemcsak a felvonulásról szólnak, hanem az ötnapos fesztiválról is.
hvg.hu: Hogyan választottátok ki a gyerekeket és milyen módon beszéltétek meg a szüleikkel a helyzetet?
Sz.G.: Miután a kampány produkciós büdzséje nulla forint, így kénytelenek voltunk költséghatékony megoldáson gondolkodni. Az egyik kolléganőmnek volt egy ismerőse, akit felhívott és vázolta neki a helyzetet. Az ismerős hölgy azt válaszolta, hogy nyitott szellemben neveli a gyerekeit, és nagyon szívesen segít nekünk a jó ügy érdekében, a gyerekeknek is elmondta, mihez készülnek a fotók és megbeszélte velük a kérdést.
hvg.hu: Mit gondoltok, milyen hatással lesz ez a kampány és plakátok a többi munkátokra?
Sz.G.: Bízunk benne, hogy az ügyfeleink úgy tekintenek erre a munkánkra is, mint a többi olyan kampányunkra, amely hatással volt az emberekre és elérte a célját. Jelen esetben az volt a cél, hogy minél többen szerezzenek tudomást a fesztiválról és kezdjenek el beszélgetni az emberek a másságról. A hozzászólások mennyisége alapján ez beindult.
hvg.hu: Amióta kikerült a plakát, kaptatok a családotokból, barátoktól visszajelzéseket?
Sz.G.: Igen, sokan gratuláltak és jelezték, hogy számukra egyértelmű az üzenet.
Kádár Mónika