Tusványosi Orbán-skizo
Orbán Viktor, a korábbi évekhez hasonlóan, az idén is programbeszédet tartott a Bálványosi Szabadegyetem tusnádfürdői, (tusványosi) rendezvényén. Nyugat-Európa restriktív és szabadpiaci változásaira burkoltan rábólintott, ezzel utalt arra, hogy hatalomra jutván, a reformokat nem feltétlenül szívja vissza, mi több, esetleg folytatja is. Csak amíg a posztkomcsik csinálják, addig hazaárulás, ha ő, szükséges felújítás. Ez a skizoid politikai mélység a tusványosi beszéd igazi rejtett üzenete.
Orbán Viktor Tusnádfürdőn beszél |
A politikusi kontrareakciók mélypontját vitathatatlanul Horn Gábor nyújtotta. Orbán szavait minősítve nemes egyszerűséggel lenácizta a volt miniszterelnököt. De koalíciós partnerének nyilatkozata se volt különb. Nyakó István a szélsőjobbnak gazsuláló politikai illuzionista mutatványaként jellemezte a beszédet. Úgy tűnik, a belpolitikai riválisok térfelén pár dehonesztáló jelző odabökésével letudottnak vélték a dolgot. Látható, hogy a nyilvánosság különböző orgánumainak jó része sem igen hajlandó érdemileg foglalkozni vele. Az elektronikus hírmédiát – neki aligha felróható módon - legfeljebb tizenöt másodperces snitt erejéig köti le. A „narancsszínű” lapok kritikátlanul befogadják és népszerűsítik, a koalícióval rokonszenvező szerkesztőségek viszont zsigerből, reflexszerűen elutasítják. Utóbbiak – tényeken nyugvó bírálat helyett – mikroszkóp alá rakva a beszédet, görcsösen próbálnak találni benne olyat, amiből levonható az unásig szajkózott, előregyártott panelekből felépített végkövetkeztetetés: Orbán antidemokrata, szalonképtelen militánsokkal kokettál, stb.
Ha viszont elfogulatlanul olvassuk a beszédet, akkor (pár, verbális teflonba csomagolt mondatot leszámítva) kódolt formában sem igen találunk benne effektív szélsőséget. Olyat viszont, amitől bármelyik szociológiaprofesszor rögtön hátast dobna, nagyon is. Például – s az orbáni konklúziók is ebből vezetődnek le – hogy a ’68-as párizsi diáklázadás valamiféle ultraindividualista, mi több, neoliberális tömegmozgalom lett volna. Melynek örököse a hazug budapesti kormány is. Holott (elég felütni a történelemkönyveket) kollektivista, szélsőbalos demonstrációkról beszélhetünk. Melyeknek résztvevői nem Milton Friedman és Ayn Rand, hanem a liberalizmus elpusztítására (is) felesküdött Mao, Che Guevara és Ho Shi Minh képeit emelték a magasba. Az őáltaluk gründolt hippikommunák, bázisdemokrata közösségek aligha nevezhetők a modern szabadelvűség bölcsőjének. A neoliberalizmust politikai gyakorlattá tíz évvel később, a ’70-es évek végétől tette Margaret Thatcher és Ronald Reagan, akiknek ugyebár nem sok közük volt a Sorbonne elfoglalásához.
Orbán viszont – fentiektől nem zavartatva – a politikai korrektséget is innen eredezteti (ami szintén tévedés, lévén, hogy a PC a tengerentúlról indult), annak tulajdonítva, miszerint „ha valaki a családról beszélt, akkor homofóbnak kellett nyilvánítani. Ha a nemzetről kezdett beszélni, akkor megtámadták az antiszemitizmus vádjával.” Természetesen előfordulhat, hogy valakit alaptalanul vádolnak a melegek vagy zsidók gyűlöletével. Csakhogy azt, hogy a vád megalapozott vagy komolytalan, egyféle módon lehetséges eldönteni. Úgy, ha előtte generatívan meghatározzuk: honnan kezdődik s merre ér véget a judeo-és homofóbok világa. S ha mi nem vagyunk azok, úgy kiket tartunk annak. Mert azt valószínűleg a Fidesz se tagadhatja, hogy léteznek ilyen attitűdök. S nehezen vitatható, Orbán eme fogalmi tisztázással mai napig adós. (Ahogy mikor arról beszél, Párizs örökségének azért lehetnek vállalható részei, akkor se tisztázza, konkrétan melyek is lennének azok).
1968: diákok tiltakozó gyűlése Párizsban. |
Amikor Orbán, a teremtés rendjével szembefordulókat támadva leszögezi, „egyedül a jó Isten képes a semmiből teremteni.”, némi fantáziával (és jó adag rosszindulattal) abból is levonható volna a következtetés: emberünk kirekeszti a nemzetből az ateistákat (illetve a bibliai genezist megkérdőjelezőket) és teokrácia bevezetésén gondolkodik. Holott csupán siratós (ugyanakkor vigaszt nyújtó) nosztalgiaperceket prezentál az átlagnál vallásosabb hallgatóságának, akik nyilván örömmel hallgatják, hogy az általuk a jelen nyavalyáinak tartott dolgok – a hagyományos családmodell krízise, az elvilágiasodott mentalitás – a liberalizmus begyűrűzésének köszönhetőek. Ugyanakkor valószínűleg ő is látja, a szekularizálódás, a modernitás és női emancipáció korában ezzel legfeljebb a rajongótáborát ösztökélheti csápolásra, szavazatot maximálni aligha tud vele.
A Fidesz elnöke, ominózus felszólalásában is többször célzott rá: ha kiháborogtuk önmagunkat a morális romlás kártéteményein (és felvillantottuk az erkölcsösebb jövő perspektíváit), tanácsos ideológiamentes vizekre evezni. Illetve - a jobb-és baloldal fogalomrendszerének összegyúrása mellett - a látszólag összeegyeztethetetlen követeléseket is felvállalni. Ennek jegyében a korábban ekézett neoliberálisokat megszégyenítő versenypárti hangütéssel ostorozza a kormány feltételezett monopolista törekvéseit, hogy aztán a szegényeket felkaroló középosztály plebejus népfrontjának üdvös voltáról értekezzen. Amiben persze szikrányi nóvum sincs. De abban már igen, hogy – betűhív idézet jön - „a németek ismét önbizalomra és öntudatra kaptak, meghirdették a szociális piacgazdaság korszerűsítését”, akárcsak a franciák.
Itt szakadt volna benn a lélegzet a hallgatóságban, amennyiben nem fenntartások teljes hiánya mellett issza Viktor szavát. S ha az ellenérdekelt médiamunkások se ragadnának le a minden utcasarkon kódolt zsidózást gyanító Orbán-fóbiánál, ők is hegyeznék fülüket eme szavakra. Mi is zajlik német földön és franciahonban? Az, amit nálunk ugyanő kikiált nemzetpusztító rontásnak. Sarko és Merkel programja koraszülött jóléti állam eldózerolása, s felcserélése a teljesítmény-és versenyelvű modellre, a szociális vízfej lecsapolására. Kemény és fájdalmas piaci reformok. Ha már a dekódoló politikai béljóslás asztalához tévedtünk: Orbán Nyugat-Európa restriktív és szabadpiaci változásaira történő burkolt rábólintással előlegezi meg, amit direkt, itthonra vonatkozó utalással nem tehet: hatalomra jutván, a reformokat nem feltétlenül szívja vissza. Mi több, esetleg folytatja is.
Papp László Tamás