Ki lesz az államfő utód?
A pártok, illetve az egész politikai elit elképesztően titokzatosak a tekintetben, kit válasszon meg a parlament nem egészen négy hónap múlva a hivatalából idén nyáron távozó Mádl Ferenc államfő utódául.
Igazi operettbe illő jelenet egy operettországban: mintha csak Pixi és Mixi lépett volna elő a Mágnás Miskából, hogy némi szárnysegédlettel együtt csapják a szelet egy szépasszonynak. A történet négy közismert hazai pénzügyi szakember meg egy exhibicionizmussal kellőképp megáldott képviselőnő találkozójáról szól, amire az érintett személyek meglehetősen eltérően emlékeznek.
Teljesen mindegy, hogy kollektív amnéziatünettel vagy egyszerűen csak egy bohózatba illő jelenettel állunk szemben, a lényeg mégiscsak az, hogy az egyikre is, a másikra is ugyanaz a magyarázat.
A pártok, illetve az egész politikai elit elképesztően titokzatosak a tekintetben, kit válasszon meg a parlament nem egészen négy hónap múlva a hivatalából idén nyáron távozó Mádl Ferenc államfő utódául. Pedig az ügynek, a szóba jöhető személyeknek és a demokratikus közgondolkodásnak is feltétlenül jobbat tenne, ha nyíltan beszélnének. Amitől a fentihez hasonló légyottoknak is rögtön megszűnne a szerepük dramaturgiai és közélet-technikai szempontból egyaránt. De talán még ahhoz sincs késő, hogy a törvényhozók újragondolják: 15 évvel a rendszerváltás után valóban annyira kell-e félni a közvetlen elnökválasztástól, hogy inkább sajtólufikat eregetnek - vagy legalábbis hagynak maguktól felszállni - annak kipuhatolására, miféle ember látszik a legalkalmasabbnak a legfőbb közjogi cím elnyerésére.
Ha alaposabban körülnézünk, Magyarország szomszédainál a közvetlen elnökválasztás dívik - ott is, ahol több, s ott is, ahol kevesebb tényleges hatalom jut a mindenkori államfőnek. Ausztria jobbközép kormánya egész jól elvan a nemrég megválasztott szociáldemokrata köztársasági elnökkel, mint ahogyan korábban, a pont fordított felállásban is. (Kétségtelen, hogy Romániában viszont egyszerre lendült át a zászló balról jobbra - igaz, ott a parlamenti és az elnökválasztást egy időben tartották.) A magyarországi parlamenti rendszer létrehozásában egyik etalonnak tekintett - és az államfőt ugyancsak közvetetten választó - Németországban pedig éppen az a fő sajátosság, hogy a szövetségi elnököt nemcsak a szövetségi parlament tagjai, hanem a tartományok delegáltjai is választják az úgynevezett Bundesversammlungban, ahol tehát nem elégséges, ha a központi kormánynak csak Berlinben van meg a többsége.
Vagyis nincs tuti megoldás. Lehet így is, lehet úgy is. Csak egyféleképpen nem lehet: zenés színház közönségének nézni a hazai nagyérdeműt. Még akkor sem, ha legkésőbb a harmadik felvonás - akarom mondani, a harmadik parlamenti szavazási forduló - végére garantált a hepiend.
LIPOVECZ IVÁN
(A szerző a HVG főszerkesztője)