És még ezek oktatnak minket demokráciára – tör föl a nemzeti elemzői büszkeség. Nem, nem oktatnak, de okulhatnánk, ha akarnánk.
A tegnapi brit választás után többen ismét rácsodálkoztak az ottani választási rendszer aránytalanságára, a győztes mindent visz elvére. Fölismerésüket nyomban közzé is tették, mégpedig azzal a fölütéssel, hogy lám-lám, a világ egyik legrégebbi demokráciája sem különb a magyarnál, hisz amott a szavazatok 37%-ával meg lehet szerezni a parlamenti helyek 51%-át, míg nálunk 45%-kal 66%-ot lehet elérni. Arról nem is beszélve – mondják –, hogy ott a Skót Nemzeti Párt másfél millió szavazattal 56 mandátumhoz jut, míg a függetlenségiek közel négymillió vokssal csak egyhez.
Nesze nektek, diktatúrázók – teszik hozzá. A bérrettegőzés ezúttal elmaradt.
Az összehasonlító választáselmélet újdonsült szakértői néhány apróságról elfelejtkeznek. Az ő figyelmükbe ajánlom a következőket:
- Van némi különbség aközött, hogy egy évszázadok óta fönnálló rendszert nem változtatok meg, és aközött, hogy mindenféle szerves előzmény nélküli szisztémát, mindenkit lesöpörve áterőszakolok.
- Szintén úgynevezett különbség, hogy a magyar választási rendszert nem a győztesre szabták, hanem a Fideszre. Már ameddig a jogalkotó előrelátott, tehát a tavalyi országgyűlési választásig, merthogy a kormánypártok fölszívódásával az egész választási gányolás kedvezhet még a Jobbiknak is, és akkor a baloldali ellenzéknek ásott csapdába az egész ország esik bele, de addig is itt marad nekünk 93 ezer négyzetkilométer totális gerrymandering.
- Továbbá a Fidesz demokráciafölfogásával szembeni kifogásoknak csupán egyetlen eleme volt a választási rendszert érintő bírálat. Hasonlóan a médiatörvény körüli meddő vitákhoz, nincs értelme részekre bontani azt, ami a maga teljességében mutatja meg magát, mert nemzetközi példát szinte minden intézményre, szabályra találhatunk, csak éppen a szabályok összessége tér el a nyugati világ bevett normáitól. Az állampolgári részvételt, a közügyekbe való beleszólás lehetőségét nem önmagában a választási rendszer korlátozza, hanem az a környezet, amelynek a választási jog maga is része. Így a teljességgel torz nyilvánosság, benne a csodálatos közszolgálati csatornákkal vagy a szélsőségesen befolyásolt hirdetési piaccal. A helyi hatalmasságok kontrollnélkülisége, a nekik alávetettek megfélemlíthetősége, kihasználhatósága. A jogérvényesítés pártossága, a jogi felülvizsgálat szelektív kikényszeríthetősége, és így tovább.
- Az előbbihez hasonlóan az Egyesült Királyság választási rendszerét sem érdemes önmagában nézni, hanem a teljes közjogi berendezkedésben és az íratlan, de élő normák rendjében kell vizsgálni. Ugyanis – a bármilyen lüke módon is létrejövő – államhatalommal szemben, vagy mellett szintén évszázados intézmények képezik még részét közéletüknek, az uralkodói tekintélytől a precedensjog hatásán át a helyi tanácsokig és rókavadász egyletekig. Egy brit polgárnak nem kell attól tartania, hogy egy egyharmados támogatottságú kormánytöbbség bármit megtehet országával.
- Végül az előző mondat rávilágított arra is, hogy mi az, ami leginkább hiányzik mifelénk egy polgári demokrácia üzemszerű működéséhez. A polgárok leginkább. Olyan emberek, akik nem azt lesik minden esetben, hogy máshol mi a szar, ami mentségül szolgál imbecillis viszonyainkra, hanem hogy akad-e valahol jó, amit követni lehet.