2012. szeptember. 24. 05:59 Csehszlovák Kém Utolsó frissítés: 2012. szeptember. 24. 11:31 Nyüzsi

Teljesen hülye vagy, Bayer?

Orbán nem tárgyalt, egyszerűen felszámolta az ő szemében szoci pénztárnak számító magyar légitársaságot. Nagyjából annyira érdekelte az ország érdeke, mint amikor döntött a baltás gyilkos kiadásáról.

Csíp hajnalban a cigaretta vége itt a gyárudvaron, és most a négy órai kis becher sem melegít, maradnak hát a napilapok, sokat olvasunk, a főnök járatja a cseh és a magyar újságokat is rendesen. Sietni kellett vissza a sorra, de egy cikk nem hagyott nyugodni, elmesélem.

A legegyszerűbb ösztönökre ható aljas lázítás: nem kevesebb jutott eszembe, amikor elolvastam Bayer Zsolt, "Piacgazdaság" című vegytiszta hazugságözönét. Utánanéztem a hírnek, "A csehek bezzeg adhattak pénzt a Malévjuknak", ja, ez már nem a Magyar Hírlap, hanem a NOL volt. Bayer kettős mércét kiabál, nincs új a nap alatt, de a Népszabi online meghökkentett.

Nem sokat tudunk a repülőgép-társaságokról. Itt bent a srácokkal dumáltunk már róla, hogy akkor változhatott meg minden, amikor a piacra betörtek a fapados járatok, illetve életbe léptek az EU szigorú működési előírásai. Ennek egyik eleme az volt, hogy az állam nem szórhatta tovább következmények nélkül az adófizetők pénzét. Ennek mi akkor a gyárban örültünk, végre Brüsszel megmondta, de kint a reptereken megkezdődött a harc a túlélésért.

Zsolti, ez a szabad piac - mindenki el tud repülni hirtelen néhány euróért Párizsba, Londonba, Barcelonába, Rómába, hoppá. Meg az is a szabad piac, Zsolti, hogy nem Malévval vagy ČSA-val repülünk. Tudod, ez olyan szabad választás, mint amikor magyar állampolgár szlovák rendszámtáblát szerelhet fel az autóra, így mennek ezek. Megteheted.

Aztán itt van ez az állami támogatás, ezt írja a szerző: "és persze a szabad piac az is, amikor a csehek támogathatják a saját légitársaságukat, mi, magyarok pedig nem tehetjük ugyanezt". Te teljesen hülye vagy? Tisztázzunk valamit, Zsóti: repülőgép-társaságok felé tilos minden állami támogatás. Ugyanakkor az EU a gazdasági világválság után azt mondta, hogy azok a cégek, amelyek komoly károkat szenvedtek a válságban, kivételt képeznek, de a szabályokat muszáj betartaniuk. A cseh és a magyar légitársaságnak egyetlen dolga maradt: megpróbálni bebizonyítani, hogy megfelelnek a feltételeknek. Ez végül a ČSA-nak sikerült, a Malévnak nem.

Például a spanyol légitársaság, a Spanair is csődbe ment, de az Austrian Airlines sorsa másképp alakult. Szinte ugyanabban az időben, amikor a csehek, az osztrákok is állami támogatásért folyamodtak, amit meg is kaptak 800 millió euró értékben. Brüsszelnek 2009-ben jelezték a hitelfelvételt, amelyet az EU 2010 elején jóváhagyott. A gyors eljárást azzal magyarázták, hogy közben az osztrákok stratégiai együttműködést kötöttek a Lufthansával. Vajon a magyar kormány miért nem tárgyalt érdemben az orosz kormánnyal?

Nem volt ez még olyan rég, hogy ne emlékeznénk: a Bajnai-kormány figyelmeztette Orbánékat, pozor, mert az EU az egyenlő versenyfeltételek érdekében nem fogja engedélyezni az üzemeltetésre szánt állami támogatást. 2011 nyarán az EU levélben figyelmeztette a magyar kormányt, hiába. Orbán nem tárgyalt, egyszerűen felszámolta az ő szemében szoci pénztárnak számító magyar légitársaságot. Nagyjából annyira érdekelte az ország érdeke, mint amikor döntött a baltás gyilkos kiadásáról.

Nem kétséges: amennyiben a ČSA-t Brüsszel az állami támogatás visszafizetésére kötelezi, a cseh légitársaság is becsődölt volna. Ugyanakkor egy lényeges különbségről nem szabad elfeledkezni a ČSA és a Malév eljárása között: "a csehek folyamatosan kommunikáltak az Európai Bizottsággal, és minden adatról készségesen beszámoltak, addig a Malév soha nem játszott nyílt kártyákkal, mint a ČSA, a magyarok az utolsó pillanatig azt állították, hogy nincsenek bajban" - mondta Miroslav Dvořák, a Cesky Aeroholding vezérigazgatója egy 2012-es februári interjúban.

Magyarországon nem kell bemutatni a híres cseh euroszkeptikus attitűdöt, nem véletlen a szellemi közelség Vacláv Klaus és az ODS, illetve Orbán Viktor között sem. Ha innen nézzük a cseh és magyar légitársaság története közötti párhuzamokat, akkor van igazán okunk az aggodalomra: Klausnak nincs ötös számú párttagkönyv tulajdonos haverja, de ha lenne, soha nem ragadtatná magát, egy stratégiai nemzeti vállalat kapcsán, ostoba EU-ellenes kijelentésekre.

Másrészt, nem kell ahhoz a szabad piac feltétlen szerelmesének lenni, hogy legalább belássuk: kommunikáció és kooperáció nélkül nehezen boldogulunk. A Malév esetében, stratégiai partnerség keretén belül, ez konkrétan közös vállalat létrehozását jelentette volna, mert a nagyobb vállalatnak sem lehet érdeke egy totálisan egyoldalú kapcsolat, lám a csehek is ebben az irányban keresik a kitörési pontokat.

Vajon mit szólna Bayer Zsolt, ha tudná, hogy az euroszkeptikus csehek, ahogy megkapták az állami támogatást, azonnal rohantak Brüsszelbe, hogy bejelentsék az állami hitelfelvétel tényét? Sőt, láss csodát: két krigli sör mellett azonnal összeállítottak a légitársaságra vonatkozó, szerkezetátalakítási tervet is. Döbbenet, még nincs vége: a hitelfelvétel óta havonta (!) jártak ki Brüsszelbe, meggyőzni a Bizottságot, hogy a cég átalakítása után nem lesz szükség további extra forrásjuttatásokra.

Végül a CSA-t harminc százalékkal kellett csökkenteni az állami támogatás jóváhagyásához, s közben a csehek azt is bizonyították, hogy a tulajdonukban lévő ingatlanok kétszer annyit érnek, mint a 2,5 milliárdnyi állami támogatás.

Megcsinálták. Mertek optimisták lenni, nem töprengtek. Jól mondod Zsolti, gyáva népnek nincs hazája.

Zsolti írja: "Aki eddig nem értette, mit is jelentett januárban az a mondat, hogy NEM LESZÜNK GYARMAT, az most már igazán észbe kaphatna." Kapjunk észbe: kergessük el ezt az ostoba, folyamatosan hazudozó és a magyar nemzetet totálisan hülyének néző, hazaáruló oligarchát a hatalomból!

Hirdetés
Kult Kovács Bálint 2024. december. 27. 20:00

„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”

Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.