Szekeres Péter piackutató és médiaelemező cége az áttörés előtt többször csődközeli állapotba került. Bár a kemény munka, a szerencse és a párizsis zsemlék átsegítették a válságokon, azt vallja, érdemes előre kijelölni azokat a korlátokat, ameddig eredmény hiányában már nem érdemes elmenni.
Szekeres Péter egy olyan gyors és olcsó piackutatási alternatívát dolgozott ki, amiből visszajelzést kaphat egy cég a márkája elfogadottságáról, az ügyfelei elégedettségéről. Szolgáltatását röviden úgy szokta bemutatni: "megmutatjuk, mit gondol rólad a web". Az általa felépített Neticle úgy működik, hogy a magyar nyelvű webről összegyűjtött tartalmak – cikkek, blogok, kommentek, közösségi média – alapján kielemzi, hogy milyen az adott cég online megítélése, majd erről rendszeres riportokat és kimutatásokat küld az ügyfeleknek. A cég olyan hazai márkákkal dolgozik együtt, mint a Magyar Telekom, a UPC vagy az Invitel.
A sorozat korábbi részei |
Amikor egy cégvezető, nem tehet mást, mint kockáztat – Boros József, a Tensi ügyvezető igazgatója „Az uniós pályázatok túl kényelmessé teszik a vállalkozásokat” – Vértes Gábor, a Pauker Nyomda alapítója Nem szabad a fogyasztót hülyének nézni – Lénárd András, az Igazi Csíki Sört gyártó csíkszentsimoni sörgyár alapító tulajdonosa Klónozás helyett: megoldások munkaerőhiányra – Boldizsár Zoltán, a Service4You Hotel Management Company társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója "Nem kell mindig jól dönteni, elég a hibákból tanulni" – Balogh Péter, az NNG társalapítója, egykori ügyvezetője, angyalbefektető „Aki egyszer megtapasztalta, nem akar mérés nélkül döntéseket hozni” – Mészáros Zsolt, a Mérés Kft. ügyvezető-alapítója |
1. Cégvezetőként mi az, amit ma már máshogy csinálna?
Nincs olyan, ami miatt most lecsapnék egy időgépre. Nem azért, mert született tehetség lennék vagy minden tökéletesen ment volna az elmúlt 4 évben a Neticle-lel. Sőt! Sok nagy kihíváson és ballépésen vagyunk túl, és sokat elkerültünk a szerencsének köszönhetően. A vállalkozói létben pont a váratlan helyzetek kezelése, a mélypontok túlélése az egyik legizgalmasabb dolog, és hogy ebből mit tanulunk.
Mindig azt mondom a csapatunknak, hogy az a lényeg, hogy hogyan viselkedünk és teljesítünk nehéz helyzetekben, ettől leszünk profik. Megtanultuk, hogy zöldmezős IT-fejlesztési időt becsülni szinte lehetetlen, ezért minél kisebb egységekre kell bontani a feladatokat. Ekkor kerültünk padlóra először. Aztán rájöttünk, hogy milyen egyedülálló műfaj az értékesítés, és a történet fele ebből áll még egy IT-startup esetében is. Felismertük, hogy hiába szuper, amit csinálunk, a cégek felé elég hosszú, 3-9 hónapos az értékesítési ciklus, és ennek megfelelően kell a pénzügyeinket tervezni. Ekkor jött a második pofon, és párizsis zsemlén éltünk jó pár hétig.
Ezek az élmények mind segítenek abban, hogy egyre kevesebbet hibázzunk és magabiztosabbak legyünk. Mivel egy növekvő cég vagyunk, vezetőként ma szinte mindent másképp csinálok, mint fél éve: többet foglalkozom nemzetközi stratégiával, kevesebbet kódolok és látom más cégek példáiból, vezetők blogbejegyzéseiből, hogy például többet kellene delegálnom és kevesebb megbeszélésre járnom.
2. Volt-e olyan pillanat, amikor úgy érezte, hogy feladja?
Az első ügyfelünket 2013 elején, durván másfél évvel azután szereztük, hogy elkezdtük a nulláról összerakni a céget 2011 novemberében. Azt hittük, hogy már 3-4 hónap múlva ügyfeleink lesznek. A második csődhelyzet, a felismerés, hogy az értékesítés milyen lassú folyamat, komolyan megviselt minket. Elfogyott minden tartalékunk, és nem láttuk, hogy mikor tudunk nyereséget termelni, meglátják-e az ügyfelek az értéket a Neticle-ben. Másfél éve dolgoztunk ekkor vállvetve, de kezdtünk elfáradni, és át kellett gondolni, hogy ez meddig folytatódhat. Minden induló vállalkozás esetén érdemes kimondani ezeket a határokat.
Aztán kőkemény munkával megszereztük az első ügyfelünket, egy bébiételgyártó márkát, és a havi néhány tízezer forintos díj mindent feledtetett. Sokat dolgoztunk ezért, de óriási szerencsénk volt, pont amikor elfáradtunk. Ez közel sem fedezte a költségeket, de erőt adott és validált minket, hogy egy ilyen ismert márka a mi nulláról épített internetes szolgáltatásunkat akarja használni. Innentől nem volt megállás, a legalázatosabban álltunk a potenciális ügyfelekhez, és a mai napig mindent megteszünk, hogy értsük őket.
3. Mit vár a következő két évtől?
A Neticle az elmúlt 3 évben folyamatosan háromszorozta az éves bevételét, a csapat pedig 4 fősről 18-ra nőtt. A szervezet átalakult, meg néha vissza is. Megértettük, hogy mi az, amiben nagyon jók vagyunk: automatikus szövegelemzés és tartalomgyűjtés. Az nagyon fontos, hogy ezzel tisztában legyen egy startup. Azt várom, hogy a lendület kitart majd és Európa-szerte megjelenünk az online médiaelemzési szolgáltatásunkkal, valamint belépünk az Egyesült Államok piacára az önkiszolgáló szövegelemző megoldásunkkal. És miközben 100 fő fölé nő a csapatunk, megtartjuk a modern és egyedi csapatkultúrát, amink van: mindenki önmaga főnöke, transzparens fizetések, rugalmas munkaidő, erős jövőkép. Szeretném, ha példaképek lehetnénk más induló csapatoknak, ezért igyekszünk majd minél őszintébbek lenni a sikerekkel és nehézségekkel kapcsolatban.
Ennél a magyar cégnél mindenki ismeri a kollégák fizetését
„Amióta transzparensek lettek a fizetések és a bérezési rendszer, munkatársaink maguk szólnak, ha valakinek nem megfelelően értékeltük a teljesítményét, vagyis jelzik, ha valamelyik kollégának felfelé kellene módosítani a fizetését" - mondta a hvg.hu-nak Szekeres Péter, a Neticle Technologies egyik alapítója. Ezzel az idehaza sosem látott lépéssel a cég megszabadult egy sor feszültséget gerjesztő tényezőtől, folyosói susmusoktól, egyéni bérlobbiktól.
Komplex ügyviteli megoldásokban kell gondolkodni |
Ilyen erőteljes növekedést és különösen a jövőbeni terveket figyelembe véve a megfelelő informatikai, ügyviteli háttértámogatás kialakítása kulcsfontosságú lesz az elkövetkezendő időszakban – véli Kárpáti Attila szaktanácsadó. A tervezett dinamikus bővülés számos kihívással jár majd együtt: megnövekszik az ügyvitelben részt vevők száma, a folyamatok összetettebbé vállnak. Mind mennyiségi, mind minőségi téren új szinten kell majd a feltörekvő cégnek teljesíteni. Egy 4-8 fős szerényebb és hazai ügyfélbázissal rendelkező cég ügyviteli igényei merőben mások, mint egy közel 100 fős cégé nemzetközi ügyfélkapcsolattal. Olyan funkciók jelennek meg, mint például a többnyelvű bizonylatok kezelése, többdevizás árlisták kialakítása, nemzetközi könyveléstechnikai kérdések kezelése. Ehhez már elengedhetetlen egy nemzetközileg is jegyzett, lehetőleg moduláris ügyviteli rendszer használata. Ugyancsak kiemelt feladatként jelenik meg a CRM-rendszer átalakítása, a mobil felületen keresztüli elérhetőség, amelyek mind a versenyképesség javítását szolgálják. Szoftverfejlesztő cégként fontos, hogy a technológiai újításokat lehetőség szerint kihasználják, így például az elektronikus számlázás is fontos hatékonyságnövelő, költségcsökkentő tényezőként tud megjelenni. Összefoglalva: olyan komplex ügyviteli megoldásban kell már jó előre gondolkozni, amely ki fogja tudni szolgálni a megnövekedett és összetettebbé vált munkafolyamatokat. Mindezt rugalmasan reagálja le, és a különböző szolgáltatások fejlesztése során ösztönzője, nem pedig gátja lesz a további fejlődésnek |
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!