Szinte minden évben van olyan reklám, amely kiborítja a fél világot. Most a Coca-Cola haragította magára Mexikó nagy részét. Vajon mit gondoltak a cégek szakemberei, amikor ezeket a reklámokat – amúgy általában elég hosszadalmas és többlépcsős folyamaton - jóváhagyták?
Csak néhány napja jelent meg, és máris le is oltották a Coca-Cola új, karácsonyi reklámját, amelyben vékony, szép és fehér fiatalok igyekeznek megosztani a Coke-érzést. Az msn.com cikke szerint, egészségügyi, emberjogi és fogyasztóvédő csoportok is erős tiltakozásba kezdtek miatta. Emiatt:
Hoztunk egy kis boldogságot
A reklám kimondottan a mexikói fogyasztóknak készült, és azzal a felirattal indít, hogy „Az őshonos mexikóiak 81,6 százaléka érzi magát kirekesztettnek, mert más nyelvet beszélnek. De karácsony estéjén egy csoport fiatal egy speciális üzenetet szeretne nekik átadni.” Ezek után vidáman barkácsoló fehér fiatalok láthatóak, akik dolguk végeztével autóba ülnek, és meg sem állnak a Mexikó déli részén található Totontepec városkáig. Ott felállítják a piros deszkákból készült karácsonyfájukat, ezzel egy időben kólát, ölelést és életérzést osztogatnak a helyi lakosoknak.
Az üdítős cég szerint ők ezzel azt akarták csak mondani, hogy az ünnep, a szeretet és az öröm megosztásához még közös nyelv sem kell, és persze soha nem akartak alábecsülni semmilyen bennszülött csoportot – hát ez az üzenet, úgy tűnik, nem jött át. Ha kicsit is érzékenyebb hangulatban nézi ezt valaki, simán gondolhatja, hogy a mexikói indiánok zárkózottan élnek, és öröm sincs túl sok az életükben, amíg azt meg nem hozzák oda a szép, fiatal és láthatóan nem mexikóiak.
A reklám ellen azért is tiltakoznak, mert Mexikóban nagyon komoly probléma az elhízás és az egészségtelen táplálkozás, és miközben a reklám eleve sérti a helyiek méltóságát, még egy kimondottan egészségtelen tevékenységet népszerűsít, egy olyan országban ahol, kimagaslóan magas a cukros üdítők fogyasztása.
A mexikóiak annyira felháborodtak, hogy a Coca-Cola végül levette a reklámot a Youtube-oldalukról.
Üsd le a Mikulást, vagy legalább légy férfi
Persze nem a Coca-Cola az egyetlen, akinek sikerült egy ilyen pofonba belefutni. Nemrég írtunk a Coach táska szintén igen megosztó karácsonyi reklámjáról, amelyben az ajándékot nem kapó hölgy simán leüti a Mikulást, és megszerzi magának az áhított ajándékot. Igaz, ezt a reklámot, egyelőre nem kellett „visszahívni”.
Néhány éve a Snickeresnek sikerült egy olyan kisfilmet készítenie, amivel megkapták a homofób jelzőt. A reklámban egy távgyalogló fejét ordítja le a Szupercsapat Mr.T-je, mondván, egyen a csokiból, legyen férfi, és fusson rendesen. Amúgy ez egy sorozat része volt, és a többi reklám lényege is az volt, hogyan is kéne viselkednie egy igazi férfinek. A kampány szlogenje a „Get some Nuts” – ami azt is jelentheti, hogy "Légy tökös" a nut szó ugyanis eredetileg diófélét, mogyorót jelent, de a szlengben utal a férfiasságra is, sőt jelent ejakulációt is.
Bár az Egyesült Államokban komolyabb felháborodás nélkül ment le a reklám, Nagy Britanniában óriási botrányt kavart, és a Human Rights Campaign Fundation homofóbnak nyilvánította. Bár a gyártó Mars Inc. először azzal magyarázkodott, hogy ők ezt humorosnak szánták, és persze a humor szubjektív, nyilván nem akartak senkit sem megbántani. Végül mégis letiltották Nagy-Britanniában.
A cégnek ráadásul nem ez volt az első ilyen esete, egy évvel korábban 2007-ben szintén homofób vád miatt kellett visszavonni egy reklámot, amelyben két autószerelő majszolgat közösen egy szelet csokit, és a végén véletlenül összeér a szájuk, amitől annyira megijednek, hogy gyorsan valami nagyon férfiasat akarnak csinálni, és kitépnek egy-egy csomót a mellszőrzetükből.