Bár a közösségi oldalak jelentősen megkönnyítik a munkaerő toborzását, sőt egy jól irányított kampány még magasabb pozíciókban is olyan hatásos lehet, mint a klasszikus fejvadászat, a szakemberek szerint az nem elég, hogy hirdetést teszünk fel a Facebookra, aztán várjuk, hogy csak megosztja majd valaki. Csodamódszerek a toborzásban sincsenek.
Arról már írtunk, hogy az álláskeresési és toborzási piac alapjaiban alakult át a közösségi médiának köszönhetően. A Facebook egyszerűen megkerülhetetlenné vált, és a HR-esek egyre nagyobb része épít a közösségi médiára, amikor új munkatársakat keres. Ám mint minden új trendnél, itt is előfordul, hogy a szakemberek átesnek a ló túloldalára, és azt gondolják, hogy a Facebook minden állás meghirdetésére alkalmas. Ez azonban nem így van.
A munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó BrandJob szerint igaz, hogy a Facebook a tömeges toborzások megkerülhetetlen eszköze lett. Egy nagy áruházláncnál a facebookos toborzási kampány hatására 33 százalékkal ugrott meg a jelentkezők száma, szemben az egy évvel korábbi, kampány nélküli időszakkal, amikor 13 százalékos volt a növekedés. Ez önmagáért beszél. Mégis, főleg az egyedi pozíciók esetében kellő körültekintéssel érdemes csak használni a közösségi médiát. A döntéshez több mindent érdemes mérlegelni. Mekkora a célcsoport? Mennyire lehet finomra hangolni a lehetséges jelöltek elérését? Mi lehet az állásokra történő jelentkezés mozgatórugója? A direkt keresések esetében a Facebook nem csodarecept, hanem kiegészítő eszköz lehet leginkább.
Mark Zuckerberg nemrég történt bejelentése szerint a Facebooknak világszerte 1,5 milliárdos az aktív felhasználói tábora. Augusztus végén fordult elő először, hogy egy nap alatt 1 milliárdnyian jelentkeztek fel a legnagyobb közösségi oldalra. Magyarországon a felhasználók száma meghaladta az 5 milliót.
A HR szakma körében fontos eszköznek tekintett LinkedIn ennél lényegesen szűkebb kört fed le, Magyarországon a becslések szerint mintegy 500 ezren használják. A tagok elsősorban a szakmai kapcsolattartás és kapcsolatépítés terepének tekintik a LinkedInt. A tapasztalat az, hogy hiába vannak jelen itt a magasabb képzettségűek, megszólításuk és motiválásuk egyáltalán nem egyszerű. A LinkedIn-felhasználók zöme ugyanis nem keres aktívan állást. Egy Facebookra tervezett, kreatív, vonzó, és sok megosztást kínáló álláshirdetés sokkal nagyobb eséllyel vezet sikerre, akár még a magasabb pozíciók esetében is. A BrandJob szerint egy jól szervezett facebookos kampány hasonlóan lehet eredményes, mint a klasszikus fejvadászat. Egy megbízásuk során a hagyományos fejvadász munkával és egy facebookos kampánnyal egyaránt hét-hét vállalati jogász jelöltet tudtak az ügyfélnek felsorakoztatni. Végül az ügyfél választása egy olyan jelöltre esett, aki a Facebook-kampányra figyelt fel, és az alapján jelentkezett.