A jövő gazdaságát meghatározó tinédzserek 30 évesen már a csúcsra érnek. A legígéretesebbek nemrég összegyűltek. A jövő Philadelphiában járt.
Valaki 19 éves, és már cégvezér – persze céget bárki alapíthat, és onnantól kezdve nevezheti magát akár vezérigazgatónak is, de nem erről van szó. Néhány hete Philadelphiában rendezték meg az „Under 30” konferenciát, ahol a jövő gazdaságát meghatározó fiatalok voltak jelen.
A világ legfiatalabb, önerőből lett milliárdos nője a 31 éves Elizabeth Holmes, vagyona pedig 4,5 milliárd dollár (úgy 1200 milliárd forint). Holmes eredetileg a Stanfordon tanult vegyészmérnökként, de másodéves korában otthagyta az iskolát, és a tanulmányaira szánt pénzét egy vállalkozásba forgatta. A cég neve Theranos, és egy olyan ötlettel állt elő, amely forradalmasítja a vérvételt, ugyanis egy csepp vér felhasználásával négy órán belül teljes vérképvizsgálat végezhető. Ez leegyszerűsíti és felgyorsítja a leggyakrabban végzett laborvizsgálatot.
Holmes volt a philadelphiai konferencia egyik kiemelt szereplője, ahol az Y és a Z generáció képviseltette magát. Az előadók között és a közönség soraiban számos tizenéves vagy a húszas évei legelején járó fiatal volt jelen. Sokan már megalapították első vállalkozásukat, és a prognózisok alapján számos tehetség akár tíz éven belül milliárdos vállalattá növelheti mostani cégét. A konferencia arra próbálta felhívni a figyelmet, hogy a jövő gazdasági életének döntéshozói az iskola mellett – illetve helyett – már most saját vállalkozásukban dolgoznak, így térnyerésük a gazdasági életben sokkal hamarabb bekövetkezhet, mint bárki is számított volna rá. Míg a korábbi generációk képviselői 40-50 évesen értek a csúcsra, addig ezek a fiatalok már 30 évesen vagy még korábban oda kerülhetnek.
A Z generáció egyik legnagyobb sztárja jelenleg Tavi Gevinson, aki mindössze 19 éves, és még csak tizenöt múlt, amikor felkerült a Forbes „Under 30” listájára (a listát érdemes átnézni, a szereplők egy jelentős része tényleg fogszabályzós fiatal.) Gevinson írónő, magazinszerkesztő, blogger, színésznő, énekesnő – és nem utolsósorban a Rookie médiabirodalom vezetője. A média 2008-ban figyelt fel a Style Rookie divatblogra, amit az akkor még csak 12 éves Tavi írt. Ebből nőtte ki magát a jelenleg Amerika egyik legnépszerűbb online magazinja, a Rookie, ami főleg fiatal lányoknak szól: divatról, popkultúráról, feminizmusról, művészetekről. Gevinson amellett, hogy vezeti az online magazint és a hozzá tartozó kiadóvállalatot, eközben éppen gólya a New York-i egyetemen, és mindeközben már szerepelt filmben és színpadon is, és az énekesnői karrier felé is kacsingat. A konferencián Gevinson elmondta, hogyan indult a nulláról, mennyire fontos, hogy az ember sokáig csak magára számíthat és mindent saját magának kell intéznie, és bár ma már a cége négyéves, irodájuk van Brooklynban, és ebben a hónapban jelenik meg a negyedik könyve, úgy érzi, hogy „még minden az övé lehet”.
Az is figyelemre méltó, hogy ezen fiatalok alapvetően a saját generációjuk igényeit tudják a leginkább kiszolgálni. A 20 éves Megan Grassel az után döntött egy fehérneműt gyártó cég alapítása mellett, miután 17 évesen tett egy végtelenül bosszantó bevásárlótúrát a húgával. Grassell cége, a Yellowberry kamaszoknak gyárt kényelmes fehérneműt és melltartókat, a fő szempont pedig az, hogy a nem modell alkatú és a kamasz évek alatt folyamatosan változó alakkal és alkattal rendelkező fiatal is tudjon végre normális darabokat vásárolni, megfizethető áron.