Vállalat + Vezető Máriás Leonárd - Molnár Barbara 2015. június. 13. 14:21

Lázár ismerőse megint a húsosfazék közelébe került

Hamarosan elstartol a központi dohányellátó, és a trafikosztáskor taroló, Lázár Jánossal jó kapcsolatokat ápoló Continental-csoport megint jó közel került a húsos fazékhoz. A kormány a jelek szerint eltökélt abban, hogy naggyá növeszti a társaságot. Eddig nem látszanak a siker jelei, de a versenytársak már kaptak egy nagy, tartósnak ígérkező különadót, és lecsúsztak a tízmilliárdos üzletnek ígérkező központi dohányellátóról.

A trafikosztáskor taroló Continental-csoport terítő cége, a Tabán Trafik Zrt., valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapja meg a hamarosan elinduló központi dohányellátó üzemeltetését. Lázár János legalábbis már a csütörtöki kormányszóvivői sajtótájékoztatón bejelentette, hogy ez a két cég lesz a nyertes.

A novembertől startoló központi dohányellátó a nagykereskedők és a trafikok közé ékelt szereplő lesz, és előbbiek közvetlenül nem utóbbiaknak, hanem csak a dohányellátónak adhatják majd el a termékeiket. Az üzlet mindössze párszáz millió forint bevételt jelenthet az államnak (az első hírek szerint 600 millió forint lesz a koncessziós díj), az üzemeltetőknek viszont milliárdokat hozhat.   

Nyerő helyzetben a Continental

A helyzetben külön érdekes, hogy a leendő üzemeltetőket Lázár János jelentette be, ugyanis arról a Continental-csoportról van szó, amelynek - a trafiktörvény megfogalmazásában is részt vevő - tulajdonosi köre köztudottan jó kapcsolatot ápol a Miniszterelnökség első emberével, Hódmezővásárhely korábbi polgármesterével. A Continental a trafiktörvény megszületése idején azzal került be a hírekbe, hogy a törvényjavaslat Brüsszelnek kiküldött változatáról kiderült: az egyik tulajdonos, Sánta János gépén íródott.

Fülöp Máté

Ezt követően a cég munkatársai és hozzátartozóik rendkívül sikeresen szerepeltek a trafikpályázatokon: kimutathatóan legalább ötszáz, a szóbeszéd szerint még ennél is jóval több dohányboltot nyertek el a csoporthoz köthető személyek.

Így a többi dohánygyárhoz képest sokkal kisebb piaci részesedéssel rendelkező Continental-csoport két komoly lehetőséget is kapott terjeszkedésre. Az egyiket a trafiktörvénytől, amely megtiltotta a trafikosoknak, hogy bármilyen módon előnyben részesítsék valamelyik gyártó termékeit. Korábban a legnagyobb részesedéssel rendelkező Philip Morris és a BAT különböző kedvezményekkel el tudta érni, hogy a kisebb gyártók termékei kiszoruljanak a boltok dohánypolcairól, vagy csak minimális helyet kapjanak. A trafiktörvény új szabályával a Continental termékei helyet kaptak a polcokon, az ügyes pályázással pedig a csoporthoz köthető trafikokból is igen sok lett a piacon.

A piacon azonban elég hamar elkezdett terjedni, hogy a trafikrendszer nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, a vásárlók továbbra is a nagy dohánygyárak termékeit részesítik előnyben. Ez főleg a cigarettapiacra igaz, a Philip Morris egyedül lefedi a piac 47 százalékát, tőle mintegy 10 százalékkal lemarad a BAT, míg a JTI Hungary Zrt. és az Imperial Tobacco Magyarország Kft. a középmezőny 10 százalék körüli részesedéssel, a Continentalnak viszont csupán pár százalékos részesedése lehet. A hazai dohánygyár a sodrós cigarettadohányban rendelkezik nagyobb részesedéssel.   

Az, hogy a Continental minden változás ellenére hoppon maradt, egész jól látszik például a cég árbevételén:

De a parlamentben nem szakadt meg a cég nyerő szériája: tavaly novemberben már érkezett is a nagy dohánycégekre kivetett különadó (hivatalos nevén rendkívüli egészségügyi hozzájárulás), ami a nagy dohányipari társaságoknak milliárdos tételt jelent, de csaknem érintetlenül hagyja a Continentalt.

Tavaly azt ígérte a kormány, hogy a különadó csak idén lesz, de a jövő évi adócsomagba is betették végül, magyarán: egy tartós béklyó lesz a nagyokon és hosszú távú előny lesz a Continental-csoportnak.

A dohányellátó

A Continental nyerő szériájába illeszkedik a kormány bábáskodásával létrehozott központi dohányellátó is. Erről árulkodik a dohányellátóról szóló, tavaly novemberben elfogadott törvényjavaslat is, melynek indoklásában Seszták Miklós fejlesztési miniszter azt írta, hogy a nagykereskedők káros piaci magatartásainak kell gátat szabni, és meg kell szüntetni a trafikosok kitettségét. Ez lényegében azt jelenti, hogy a jövőben a dohány-nagykereskedőnek az eddiginél is kevesebb befolyása lehet arra, hogy trafikos hová tegye a termékeit a pult mögött látható polcon.

Emeltek nekik

Egy nemrég elfogadott törvénymódosítással tovább simították az amúgy is elég könnyű pályát az új szereplőnek, és a módosított jogszabály szerint az eddiginél nagyobb árrést kell majd biztosítaniuk a gyártóknak és forgalmazóknak. A kereskedelmi árrés a cigarettánál 13, míg a többi dohánytermékeknél 15 százalékra emelkedik, a korábbi egységes 10 százalékról. Az ellátó ebből 10-11,5, illetve, 10-13 százalékot engedhet át a kiskereskedőnek. A 1,5-3 százalékos megtartott árrésből jöhet ki a központi dohányellátó több mint 10 milliárdos nyeresége, a trafikok forgalma ugyanis éves szinten több mint 500 milliárd forint.

Ez megint a Continentalnak kedvező változás, főleg ha az üzemeltetés elnyerésével a dohányellátó esetleg arra is lehetőséget teremt a csoportnak, hogy nagyobb hatást gyakoroljon a dohánytermékek elosztására. Emellett szép profitot is hozhat, könnyen lehet, hogy ez lesz az év üzlete: a dohányellátás évente több mint 10 milliárd forintos nyereséget jelenthet a BAT-nak és a Tabán Trafiknak, és mindössze 600 millió forintot kell majd fizetniük az államnak koncessziós díjként.

Az, hogy a Continental, vagy legalább a piac kisebb szereplői felé lejt a pálya, már a központi dohányellátóról szóló jogszabályból is jól látszott.

A dohányellátóra három lehetőséget adott a törvény:

  • Az állam hozza létre és üzemelteti
  • Pályázatot írnak ki a dohánykereskedőknek
  • Pályáztatás nélkül választanak a koncesszióra jelentkező megbízható dohánykereskedők ajánlatai közül.
Előre látszott

Bencsik János fideszes képviselő nemet nyomott a központi dohányellátóról szóló törvényre tavaly novemberben, éppen azért, mert nem látta biztosítottnak, hogy a dohánykereskedés valóban állami monopólium legyen, s az abból származó haszon a közjót szolgálja. „A most elfogadott változat lehetőséget biztosít arra, hogy az állam ezt a jogosultságot pályázat nélkül adja tovább egy magántársaság számára" – írta a Facebook-oldalán.

A BAT és a Tabán Trafik a pályáztatás nélküli eljárásban kapta meg az üzemeltetési jogot.  

A megbízható nagykereskedő kritériumait eleve úgy határozták meg a törvényben, hogy a két legnagyobb multi, a Philip Morris és a BAT kapásból kiesett, ám utóbbi a Continental-szövetséggel mégis a felálló központi disztribútorcég közelébe kerülhetett. A megbízhatóság feltételét keményre szabta a jogszabály, 2005 óta nem lehetett a jelentkezőnek nagyobb köztartozása vagy adóhatósági inkasszója, és a teljes működése során nem lehetett 20 millió forintnál nagyobb bírsága. Úgy tudjuk, a két multi az utóbbi feltétel miatt esett el eleve attól, hogy egyedül ajánlatot nyújtson be a központi dohányellátó üzemeltetésére.

Ami különös, hogy a másik két multi, a JTI Hungary Zrt. és az Imperial elvileg megbízható kereskedőnek minősült volna, valamint a Rónatabak Dohányforgalmazó Kft. is, de információink szerint egyik szereplő sem nyújtott be ajánlatot a kormánynak. Pénteken telefonon próbáltuk elérni a három kimaradt piaci szereplőt, de nem jártunk sikerrel.  

Kinek éri meg egy ilyen rendszer?

A dohányellátás központosítása, még lejtős pálya nélkül is kapásból a kisebb dohánycégeknek éri meg, például a JTI Hungary Zrt.-nek, az Imperialnak, vagy éppen a Continentalnak. Nekik ugyanis a nagy piaci részesedéssel rendelkező Philip Morrishoz és a BAT-hoz képest alacsony a piaci részesedésük, viszont ettől függetlenül nekik is az egész országban kell teríteniük a termékeiket, így a disztribúciós költség nagy. Piaci források szerint a cigaretta teljes árához képest 5-6 százalékba is belekerül a gyáraknak a disztribúció, ami elég soknak számít, és a nagyok értelemszerűen alacsonyabb költséggel működnek.

A trafikokkal együtt tervezték

A dohányellátás központosítását piaci források szerint már a trafikrendszerrel meg akarták valósítani, de „nem volt rá idő”. Már 2013 májusában, nem sokkal a trafiknyertesek nagy botrányt kavart kihirdetése után felröppent a hír, hogy a dohány-nagykereskedelem központosítására is készül a kormány.

A piacon arról beszéltek, hogy a Tabán Trafik Zrt.-nél gondolkodnak egy ilyen koncepcióról, de azért nem Sántáék kezdeményezik a dolgot, mert a trafiküggyel már túlságosan a sajtó kereszttüzébe kerültek. A hvg.hu által megismert koncepció szerint, ami 2013-ban a piacon keringett, egy Nemzeti Dohány Nagykereskedelmi Zrt.-t akart létrehozni valaki, és a tulajdonosok között lett volna dohánygyárak mellett a Takarékbank is.

Arról ellentmondásos információkat kaptunk a piaci forrásoktól, hogy ki körözteti a hevenyészett anyagot a dohányiparban, csak azt erősítették meg, hogy látták a dokumentumot, és abban voltak biztosak, hogy ez valójában kormányzati szándék.

A hozzánk eljutott anyagban például ilyen ötletek szerepeltek:

Hvg.hu

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!