Az első igazán klasszikus magyar internetes kerekeskedőcéget gründolta néhány év alatt, majd az új tulajdonossal nem jött ki, aztán elment hegyi túrázni, és véletlenszerűen belecsöppent a következő vállalkozásába. Márffy György nem engedi, hogy az informatikus egy távoli épületben üljön, és hetekig kelljen noszogatni, hogy egy problémát megoldjon. Lemond arról, hogy plázában tartson fenn irodát, a netes értékesítésben bízik, bár, mint mondja, a magyarok igénylik, hogy valaki elbeszélgessen velük arról, hogy a tengerpart kavicsos vagy homokos. Tudja, hogy kell felvenni a kesztyűt a multicégekkel, vállalkozása pedig Romániában és Szlovákiában terjeszkedik.
hvg.hu: Ön elsősorban arról ismert, hogy garázscégként elindította, majd felépítette a Bookline elektronikus áruházat, az első igazán klasszikus magyar e-biznisz céget. Milyen az, amikor egy ilyen üzletből valaki hirtelen teljesen kiszáll?
Márffy György: Részvényes voltam és dolgoztam a cégben, amikor pedig 2008-ban új tulajdonosok jöttek, akkor eladtam a papírjaimat és befejeztem a munkát. Ennyi. Elváltak az útjaink, nem volt jó érzés, de nem értettünk egyet a jövőbeni fejlesztések irányáról.
hvg.hu: Tíz év cégépítés után egy nap az ember felkel, és nem megy be dolgozni, ez ilyen egyszerű?
M. Gy.: Hát azért nem unatkoztam, de a történet szempontjából inkább az a lényeges, hogy 2008-2009 környékén már sokat jártam túrázni, és ott ismerkedtem meg olyan emberekkel, akik különféle aktív túrákat vezettek. Ők ültették el a bogarat a fülembe. Először azt, hogy kellene nekik valamilyen blog vagy fórum, ebből lett később egy internetes utazási magazin. Nem volt nagy dolog, de olyan jó visszhangja volt, hogy kitaláltuk, szervezzünk pár ingyenes túrát, aztán azok sikerén felbuzdulva jöttek az első fizetős túráink. Na de ehhez cég is kellett, meg engedély, így jött létre az utazom.com 2010 októberében. Kezdetben csak aktív utakat szerveztünk, biciklis, kajakos, hegymászós túrákat, aztán amikor lett rendes irodánk és weboldalunk, akkor felmerült, hogy miért nem közvetítjük mások útjait, így fejlődött ki egy komplett utazási iroda.
hvg.hu: Kétszer indult el a semmiről, és mindkétszer internetes cég lett belőle.
M. Gy.: A Bookline-ról is mindenki azt hiszi, hogy egy könyves cég volt, pedig a valóság az, hogy elsősorban szoftveres, illetve logisztikai vállalkozásként működött, amely jó időben indult el, és a fejlesztési előnyét meg tudta tartani. A könyv egy végtelenül egyszerű termék, az utazási szolgáltatás viszont nem az, abban hiszek, hogy a házon belül tartott, magas színvonalú technológiai fejlesztőcsapat egy internetre épülő vállalkozás kulcsfontosságú összetevője. De természetesen az erős informatikai háttér önmagában semmit sem ér, az utazásszakmát képviselő kollegák nélkül nem lenne siker.
hvg.hu: Sokan tervezik úgy az üzletüket, hogy kívülről vesznek mindent, amit tudnak, lehetőleg szolgáltatásként. Ezek szerint ön nem ezt a stratégiát követi?
M. Gy.: Az üzletünk létfontosságú eleme az a kód, amit írtunk, ami nagyon bonyolult, ráadásul állandóan fejleszteni kell. El tudja képzelni, hogy ezt a munkát egy külső vállalkozó szerdán nekem végzi, csütörtökön pedig ugyanezt csinálja az egyik versenytársunknak? Eszem ágában sem lenne kivinni a cégből az egyik legnagyobb értéket. Sőt, a keresőoptimalizálást is már házon belül végezzük, ez a vállalat profittermelő képessége szempontjából létfontosságú.
hvg.hu: Az ügyvezető-tulajdonosok ebben a cégméretben már informatikus alkalmazottra szokták bízni ezt a feladatot.
M.Gy.: Én a Bookline-nál is gyakran dobozoltam, nem árt az, sőt nagyon hasznos. Nálunk egy légtérben van a pénzügy, a könyvelés, az informatika, a marketing, minden. Nem csinálhat a fejlesztő bármit az oldallal, mert akkor ebéd közben a fejére olvassák, hogy mit művelt. Nem egy távoli épületben ül az informatikus, akit hetekig kell noszogatni, hogy oldjon meg egy problémát, hanem azonnal megkapja szóban, csak átszólnak neki.
hvg.: Mekkora méretig tartható ez?
M. Gy.: A végtelenségig nem, de egy utazási irodának nem is kell 100 fősnek lennie. Szerintem profiltisztának kell maradni, vagyis azzal kell foglalkozni, amihez értünk. Ha valaki a spanyolországi utazások specialistája, akkor csinálja azt, ha valaki az internetes környezethez ért, akkor azt. De egy utazási szakember ne hozzon döntéseket informatikai ügyekben és fordítva sem, mert annak nem lesz jó vége. Az utazásban például vannak szervezők és közvetítők, és én azt látom, hogy azok mennek jól, ahol azt csinálják, amihez jól értenek. Ha keverik a kettőt, akkor mindkettőhöz nagyon kell érteni.
hvg.hu: Mennyire telített ez a piac?
M. Gy.: Ha Münchenben jár, és szétnéz a belvárosban, alig talál utazási irodát. Ha Budapesten végigsétál a Nyugati tértől az Astoriáig, kis túlzással minden sarkon befizethet egy nyaralásra. Magyarországon 1200 utazási irodai engedély van, de alig tudok olyan tulajdonossal beszélgetni, aki elégedett lenne. Nyugaton már szinte csak interneten kereskednek. Persze van létjogosultsága a fizikai irodáknak is, mert Magyarországon nagyon sokan igénylik, hogy valaki elbeszélgessen velük arról, hogy a tengerpart kavicsos vagy homokos. Ez is fenn van ugyan az interneten, de mégis, igénylik a beszélgetést. Másrészt szeretik alaposan megnézni, hogy kire bízzák a pénzüket. Sok iroda ment csődbe az elmúlt években, és szeretik az emberek látni, hogy hol fizetnek be. Az internet ebből a szempontból még idegen nekik, de emlékszem, hogy a könyvrendeléssel is ez volt a helyzet 2001-ben, akkor idegenkedtek az internettől, ma meg már természetesen fordulnak felé. Ugyanebbe az irányba halad az utazási szolgáltatás is, a szállásfoglalás például már globális méretekben egységesült, ugyanabba a hotelbe tudok szobát foglalni különböző közvetítőkön keresztül, tehát már csak az ár a kérdés.
hvg.hu: Nincs is irodája az utazom.com-nak?
M. Gy.: Van egy, ahova be tud jönni az utas, de nem tervezzük, hogy többet nyitnánk, az internetes értékesítésben hiszünk. Tudom, hogy így elvesztjük azokat az ügyfeleket, akik hétvégén a plázában sétálva betérnek és befizetnek egy nyaralásra, de nincs is ezzel semmilyen költségünk. A szerver csak az áramot fogyasztja, és nagyon hatékonyan működik. Magyarországon nagy divat még a katalógusnyomtatás is, de úgy gondolom, hogy ma már nem tudja felvenni a versenyt az internettel. Ha Barcelonába akarok utazni, bőven elég egy repülőjegyet vennem, az összes többit pedig elintézhetem a mobiltelefonomról, miközben a reptér felé utazok.
hvg.hu: Ha az internetes összehasonlítás és a szimpla árverseny a jövő, akkor hogyan lehet felvenni a kesztyűt a multi szereplőkkel, amelyek például a szállásfoglalás terén előre törtek nálunk is?
M. Gy.: A nemzetközi szereplők sokszor a hazainál jóval kedvezőbb adózási környezetben dolgoznak, sokkal nagyobbak nálunk, az oldalaik magyarul elérhetőek, így egy magyar felhasználó észre sem veszi, hogy egy külföldi szolgáltatót használ. De nincs más választás, tudomásul kell vennünk, hogy itt vannak, és nem lehet velük közvetlenül felvenni a versenyt. Réseket kell keresni a rendszereikben. Tudok például olyan hotelt mondani, nem is egyet, amely a nagy nemzetközi szereplők előtt szerepel a legnagyobb kereső találati listájában
Névjegy: Márffy György |
Az idén 43 éves üzletember a Landler Jenő technikumban végzett informatikusként, ezt követően építésznek tanult, de hamar a budapesti Központi Antikvárium ügyvezetői székében találta magát. Könyvszeretete végigkíséri az életét, a híres Múzeum körúti antikváriumot a mai napig tartja, újabban már csak hobbiból. Informatikai cégének fejlesztői kapacitását kihasználva 1999-től kezdte fejleszteni az amerikai Amazon mintájára internetes könyvkereskedő cégét Bookline néven, amely az első magyar nagy árbevételű, napi több ezer csomagot kiszállító elektronikus kereskedelmi céggé fejlődött. A társaságot 2006-ban bevezették a tőzsdére, egyharmad részét azonban pár hónap múlva közel egymilliárd forintért felvásárolta a CEMP médiacsoportot is ellenőrző, Nobilis Kristóf nagybefektetőhöz tartozó egyik társaság. Márffy György 2008-ban lépett ki a Bookline-ból, majd rövid szünet után 2010-ben alapította meg utazási irodáját. |
hvg.hu: A fapadosok előretörése mennyire rajzolta át a piacot?
M. Gy.: Alapvetően minden megváltozott. Míg régen a családok azzal a kérdéssel indultak neki a nyaralásnak, hogy hova utazzunk, majd pedig a kiválasztott úti célhoz kerestek csomagot, ma már azt kérdezik, hogy hova van repülőjegy? Ott tartunk, hogy egy tipikus családfő rendszeresen nézi a repülőjegy árakat, és nyáron oda viszi a famíliát, ahova a legolcsóbb jegyet megkapja. Szívük szerint Rómába mennének ugyan, de Párizsban kötnek ki, és minden évben oda mennek, ahova éppen a legolcsóbb.
hvg.hu: Ez miért rossz az utazom.com-nak?
M. Gy.: Azért, mert – maradva az előbb találomra hozott példánál – régen praktikusan be kellett menni egy utazási irodába, és foglalni egy római vakációs csomagot. Most viszont tudomásul kell vennünk, hogy adott esetben egyáltalán nincs szükség ránk egy út megszervezéséhez.
hvg.hu: Akkor miből fog élni az utazom.com?
M. Gy.: Például abból, hogy mondjuk egy kubai nyaralást már nem ilyen egyszerű elintézni, mert hiába áll neki valaki az internetnek, nehezen fog olyan jó repülőjegy és szállás ajánlatot találni, mint amit mi kínálunk. Egy csomagban árult törökországi charter és hotel együttes ára alacsonyabb, mintha valaki saját maga foglalná le, külön-külön. Értelemszerűen azért, mert az utazási irodák nagyobb volumenben vásárolnak, és árkedvezményt kapnak. És ezzel el is jutottunk oda, hogy mi várható a piacon: csak azok maradnak a felszínen, akik a nemzetközi forgalomban jelentősebb volument érnek el. Ez pedig szükségszerűen a piac koncentrációjához vezet, az irodák száma csökkenni fog, kevesebb számú, de nagyobb szereplő marad életben. Az utazási iroda egy kényelmi szolgáltatás, akinek nincs ideje vagy kedve ahhoz, hogy maga intézzem mindent, vagy kimondottan szeret társasággal utazni, az továbbra is az ügyfelünk marad.
hvg.hu: Üzletileg ott van a cég, ahol a tervek szerint lennie kell? A tavalyi árbevétel 450 millió forint volt, üzemi szinten pedig még nincs nyereség.
M. Gy.: Idén egymilliárd forint feletti bevételre számítok, és büszke vagyok rá, hogy egy ilyen nehéz piacon is duplázni tudunk. Nagyon optimista vagyok, még mindig, még mindig kis irodának számítunk, de ez már egy érzékelhető méret, és hamarosan megjelenünk Romániában, illetve Szlovákiában is. A kezdeti fejlesztéseink hatalmas költségekkel jártak, de a két ország bevonásához nincs már szükség nagy beruházásra, a technológia a méretnövekedés következtében nagyon hatékonyan működhet. Olyan piacokra lépünk be, amelyek internetes szokások tekintetében még mögöttünk vannak. Ezek alapján a növekedés ütemét várhatóan tartani tudjuk.
hvg.: A bookline-os múlt és az internetes vállalkozás fényében kérdezem, elektronikusan vagy papíron olvas könyvet?
M. Gy.: Csak papíron, nincs e-book-olvasóm. Még nem jutott eszembe, hogy vennem kellene. Elvagyok a mobiltelefonommal, könyvem pedig szerencsére van elég. Weöres Sándort meg nem fogok elektronikusan olvasni.