Mit keresnek a honatyák az interneten?
Belegabalyodtak a politikusok a világhálóba. Ki jobban, ki kevésbé. Balról mohón vetették magukat az internet nyújtotta lehetőségekre, míg a konzervatív oldal arisztokratikus távolságtartását a személyes kapcsolatok fontosságával magyarázza. A pártprogramtól a belsőség levesig számtalan érdekességre bukkanhat a kampánytól zavaros tekintetű választó.
A honlap címek felkerülnek a választási plakátokra, a site-okról tovább navigálhatunk a képviselők oldalaira, és a blog-bejegyzésekről fórumozhatunk miközben másik kezünkkel a képviselőjelölt által ajánlott galuskát szaggatjuk. „Az interneten keresztül ma már meg lehet hackelni a nyomtatott médiát” – sommáz Szekfű Balázs kommunikációs szakértő. Ezt erősíti meg az a tény is, hogy az írott médiában egyre többen és többször hivatkoznak például Gyurcsány Ferenc blogjára vagy cikkeznek a politikusok netes baklövéseiről.
Bátran blogol |
„Fiam szerint a blogon „dögunalom” mikor a belügyminiszteri munkáról; a hivatali teendőkről és a papírmunkáról írok” – értesít Lamperth Mónika belügyminiszter internetes naplóján keresztül. Úgy tűnik azonban, hogy a politikus asszony nem hallgat gyermekére, mert a legtöbben száraz, érdektelen, unalmas beszámolóknak tartják csupán a protokoll események fotóival illusztrált bejegyzéseket. „Akkor jó egy blog, ha az írás belső késztetésből fakad, olyan ember írja, akinek valóban van mondanivalója és véleménye” – mondja Pollner, aki a politikai élet egyetlen, érvényes blogolójának Pásztor Tibort tartja, aki tájékozott, jól ír, de elfeledkezett arról, hogy a kampányban nem csak a szimpatizánsok olvassák a bejegyzéseit. Ez lett – legalábbis egy időre – a politikai veszte.
Csepeli és a műfaj |
„A reagálások többnyire agresszívek, de nem csak az én esetemben. A blog rendkívül érdekes tömeglélektani műfaj. Névtelenek reagálnak névtelenekre. Esetemben rám, de lehet, hogy nem is én vagyok Csepeli György. Ki tudja, hol van az igazi” – szól a politikai államtitkár hitvallása a netes naplóról. Csepeli blogja egy botrány miatt híresült el, de ez minden bizonnyal jót tett a látogatottságnak. |
A blogból nem kér © Túry Gergely |
Demszky Gábor honlapja néhány napja újult meg, azóta a demszky.hu beírása utána mibudapestunk.hu oldal ugrik be. A korábbi site-on még volt blogja a főpolgármesternek, igaz azonban, hogy ez 2004-ben az Adriai vitorlással kapcsolatos magyarázkodás idején elakadt. Nem fáradt oldalának megújításával Rogán Antal sem, mert nevének begépelését követően egy fehér lap jelzi csak, hogy megérkeztünk – szimbólum vagy érdektelenség?
"A képviselőknek sokkal fontosabb lenne egy jó honlap, mint a pártnak, hiszen így tudnak igazán kapcsolatba kerülni a választóikkal" - mondja Szekfű Balázs, arra utalva, hogy egyelőre - bár több van, mint négy éve, de - kevés képviselőnek van saját website-ja.
Dávid Ibolya néha hólapáttal edz © Végel Dániel |
Az internetnek, illetve a politikai blogoknak várhatóan 4 év múlva lesz majd igazi jelentősége a kampányban, addigra ugyanis felmérik a képviselők és PR szakemberek, hogy milyen lehetőségek rejlenek benne – mondja Pécsi Ferenc. Az Egyesült Államokban az előző kampány idején bebizonyosodott, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a kommunikációnak ezt a formáját. Amikor Kerry-t megvádolták, hogy kibújt a katonaság alól, és ezt egy irattal igyekeztek bizonyítani, akkor az amerikai blog-közösség néhány tagja pár óra alatt kiderített, hogy a papír hamisítvány: a rajta szereplő betűtípus ugyanis akkoriban még nem létezett. „A blogolók között sok olyan ember van, aki valamilyen területen szakember, így érdekes dolgok történhetnek akár a kampány idején is” – meséli Pécsi, aki szerint az interneten keresztül történő mozgósítás nem a bizonytalankodók, sokkal inkább az elkötelezett szimpatizánsok esetében lehet eredményes.
„Nem is a pártok honlapja, vagy a blogok, vagy a képviselők oldalai, sokkal inkább egy jól működő intranet segíthet a megfelelő üzenetek továbbításában, a figyelemfelkeltésben az aktivisták koordinációján keresztül” – mondja Szekfű Balázs. A közvéleménykutatók és közírók többsége szerint a választási győzelem kulcsa a mozgosítás. Pettkó András a hvg.hu megkeresésére elmondta, hogy az MDF munkáját is egy ilyen rendszer segíti, 176 végponttal. "Az SZDSZ szavazóbázisában az átlagosnál magasabb az internet-használók aránya" – sejteti a lehetőségeket Horn Gábor. Az MSZP-nél óvatosan nyilatkoztak a mozgósítással kapcsolatban: erre még nem érett a helyzet, mozgósításra egyelőre csak korlátozott mértékben alkalmas az internet. „Butaság volna nem kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket” – összegez Szíjjártó Péter, a Fidesz szóvivője az internet adta lehetőségekkel kapcsolatban.