A Hitachi megoldása segíthet dekarbonizálni a brit vasutat, de más országokban is hasznos lehet a cég által fejlesztett új vonat.
A globális felmelegedés megfékezéséhez minden közlekedési formát meg kell reformálni. Nem jelent kivételt ez alól a vasút sem, Európában ugyanis még mindig sok helyen alkalmaznak belső égésű motorral szerelt mozdonyokat, mivel a vonalak villamosítása rendkívül költséges lenne. Ezt az átmenetet segíthetik azok a vonatok, amiket nemrég sikerrel teszteltek Észak-Angliában.
Az Interesting Engineering beszámolója szerint a Hitachi Rail, az Angel Trains és a TransPennine Express közös tesztje során egy 700 kW-os akkumulátor-csomaggal felszerelt InterCity-szerelvényt teszteltek le. A Hitachi korábban készített már olyan hibrid vonatot, ami mostanra Európában és Japánban teljesít szolgálatot, ám a mostani az első, ami ilyen nagy teljesítményre képes.
A tesztek azt mutatták, az akkumulátorról üzemelő vonat képes elérni a 120 km/h-s sebességet, és akár 70 km-t is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel. Érdekesség, hogy az akkumulátornak pontosan akkora a súlya, mint a hagyományos dízelmotoré, így a vonat futóművét nem kellett megerősíteni ahhoz, hogy elbírja a terhelést, emellett pedig a vágánykopást sem gyorsítja fel.
A tesztek során a vonat minden várakozást felülmúlt, ugyanis 50 százalékos üzemanyag-megtakarítást ért el.
A vonat rendszerébe beépítették az úgynevezett Eco-mode-ot, ami lehetővé teszi, hogy csak az út bizonyos részein használja az akkumulátort a szerelvény. Ennek köszönhetően kifejezetten jó hatásfokkal lehet üzemeltetni a járművet, és a károsanyag-kibocsátás is minimalizálható.
A jövőben a Hitachi olyan InterCity-vonatokat szeretne fejleszteni, amelyek 100-150 kilométeres hatótávval rendelkeznek. Ennek köszönhetően kiváltható lenne a felsővezeték kiépítése bizonyos vonalakon, ami jelentős költségmegtakarítást eredményezhet.
Lord Hendy, az Egyesült Királyság vasúti minisztere szerint a fejlesztés milliók számára teszi elérhetővé a környezetbarát közlekedést, és nagyban segíthet dekarbonizálni az országot.
Nem a britek az egyetlenek, akik a vasút modernizálást tűzték ki célul. Svájcban például hidrogénnel és akkumulátorral működő szerelvényt fejlesztettek a mérnökök.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.