Tech HVG 2024. november. 11. 18:03

120 km/h-s sebesség, 70 km hatótáv: akkumulátorosak lehetnek a brit InterCityk

A Hitachi megoldása segíthet dekarbonizálni a brit vasutat, de más országokban is hasznos lehet a cég által fejlesztett új vonat.

A globális felmelegedés megfékezéséhez minden közlekedési formát meg kell reformálni. Nem jelent kivételt ez alól a vasút sem, Európában ugyanis még mindig sok helyen alkalmaznak belső égésű motorral szerelt mozdonyokat, mivel a vonalak villamosítása rendkívül költséges lenne. Ezt az átmenetet segíthetik azok a vonatok, amiket nemrég sikerrel teszteltek Észak-Angliában.

Az Interesting Engineering beszámolója szerint a Hitachi Rail, az Angel Trains és a TransPennine Express közös tesztje során egy 700 kW-os akkumulátor-csomaggal felszerelt InterCity-szerelvényt teszteltek le. A Hitachi korábban készített már olyan hibrid vonatot, ami mostanra Európában és Japánban teljesít szolgálatot, ám a mostani az első, ami ilyen nagy teljesítményre képes.

A tesztek azt mutatták, az akkumulátorról üzemelő vonat képes elérni a 120 km/h-s sebességet, és akár 70 km-t is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel. Érdekesség, hogy az akkumulátornak pontosan akkora a súlya, mint a hagyományos dízelmotoré, így a vonat futóművét nem kellett megerősíteni ahhoz, hogy elbírja a terhelést, emellett pedig a vágánykopást sem gyorsítja fel.

A tesztek során a vonat minden várakozást felülmúlt, ugyanis 50 százalékos üzemanyag-megtakarítást ért el.

2 km hosszú vonatszörny kanyargott Svájcban, 100 kocsiból állt – videó

A világ leghosszabb szerelvényének nyilvánították azt a svájci vonatot, ami a svájci vasút 175. évfordulója alkalmából kanyargott az Alpokban.

A vonat rendszerébe beépítették az úgynevezett Eco-mode-ot, ami lehetővé teszi, hogy csak az út bizonyos részein használja az akkumulátort a szerelvény. Ennek köszönhetően kifejezetten jó hatásfokkal lehet üzemeltetni a járművet, és a károsanyag-kibocsátás is minimalizálható.

A jövőben a Hitachi olyan InterCity-vonatokat szeretne fejleszteni, amelyek 100-150 kilométeres hatótávval rendelkeznek. Ennek köszönhetően kiváltható lenne a felsővezeték kiépítése bizonyos vonalakon, ami jelentős költségmegtakarítást eredményezhet.

Lord Hendy, az Egyesült Királyság vasúti minisztere szerint a fejlesztés milliók számára teszi elérhetővé a környezetbarát közlekedést, és nagyban segíthet dekarbonizálni az országot.

Nem a britek az egyetlenek, akik a vasút modernizálást tűzték ki célul. Svájcban például hidrogénnel és akkumulátorral működő szerelvényt fejlesztettek a mérnökök.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.