A harc ritkán szól a környezetvédelemről, és egy új dél-koreai harckocsi gyártója sem valószínű, hogy emiatt váltja le a dízelt: több szempontból is jobb lehet a hidrogénhajtású harckocsi, mint a hagyományos.
Dél-Koreában állhat először csatasorba olyan tank, amit üzemanyagcellák hajtanak – írja az Interesting Engineering. Az ezzel kapcsolatos víziókat a napokban mutatta be az országban a Hyundai leányvállalata, a Rotem.
A hidrogénhajtást Dél-Korea K-sorozatú harckocsijainak következő, K3-as verziói kaphatják meg, és a hidrogénüzemen kívül is több fejlesztésen esik át. A tankot az ország védelmi ügynökségével, valamint technológiai kutatóintézetekkel közösen fejlesztették – de nem fog egyhamar megjelenni, várhatóan 2040-ben kezdik meg a gyártását, ám még így is világelső lehet.
A jelenlegi tankok dízelüzeműek, és az átállásban is lesznek fázisai: az első prototípusok még dízel-hidrogén-hibridek lesznek. Az új, K3-as tankok fejlettebb lopakodási képességekkel, autonóm drónokkal és 130 mm-es, sima csövő ágyúkkal is fel lesz szerelve. A csapásmegelőző rendszereket a mesterséges intelligencia segíti.
Adódhat persze a kérdés, hogy miért jobb egy hidrogén tank a dízel társánál – a fronton ugyanis nem különösebben szokott számítani a környezetvédelem. A belső égésű motor hiánya miatt azonban a hagyományos értelemben vett kipufogó sem lesz a harckocsin, márpedig ez egy igen forró pontja a tankoknak – így hőkamerával könnyen kiszúrható a jármű. A hidrogéntankok emiatt jobban tudnak majd rejtőzködni, nem is beszélve a kisebb zajhatásról. További előny a jobb gyorsulás és az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás.
A háromfős harckocsi akár 5 kilométerre is képes lesz ellőni a 130 mm-es ágyújával, míg a páncéltörő rakétái 8 kilométeres hatótávval rendelkezhetnek. Több védelmi funkcióval is felszerelik; a rakétákat és a drónokat is zavarni tudja, és az észlelését is több megoldással igyekeznek megnehezíteni az ellenség számára.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.