Új jelentésben taglalja az ISS orosz Zvezda moduljának szivárgását a NASA főfelügyeleti szerve – a probléma elég nagy, már az orosz és az amerikai hivatal illetékesei is találkoztak miatta.
A Nemzetközi Űrállomás (ISS) 1998 óta kering a Föld körül, a NASA mellett Kanada, Japán és Európa űrhivatalainak üzemeltetésében – jelen állás szerint 2030-ig.
Bár korosodik, az ISS esetében minden fél kiemelten ügyel a biztonságra – és azt is érdemes megjegyezni, hogy nem egyidősek az elemei, ugyanis modulokból épül fel, és fokozatosan állították össze számtalan indítás során. Az orosz Zvezda modulon azonban egészen biztosan meglátszik az idő múlása: az elmúlt öt évben folyamatosan szivárog belőle a levegő, ráadásul egyre jobban. A szivárgás helye a modul egyik dokkolási pontja.
Az ügyben most a NASA főfelügyeleti szerve (OIG) adott ki egy jelentést, feltárva a probléma súlyosságát, és azt, hogy mekkora veszélyt jelent ez a személyzetre nézve. Márpedig most már a legmagasabb veszélyességi szintű a szivárgás annak súlyossága miatt; februárban kezdett rosszabbodni a helyzet, a napi szivárgás mértéke ugyanis megduplázódott.
Az OIG jelentése kiemel számos kockázatot: például, hogy mennyire korlátozott a személyzet evakuálásának lehetősége vészhelyzet esetén. Szintén hangsúlyozzák az ISS karbantartásának növekvő költségeit.
A NASA és a Roszkozmosz képviselői májusban és júniusban is találkoztak, hogy megvitassák a szivárgást. Az amerikai űrügynökség illetékesei szerint az orosz kollégáik biztosak abban, hogy képesek lesznek monitorozni és lezárni a szóban forgó szervizmodul nyílását, mielőtt a szivárgás mértéke elérné a tarthatatlan szintet. A Gizmodo azonban megjegyzi: úgy tűnik, a két űrhivatal nem tudott megegyezni abban, hogy mely ponton kéne tarthatatlannak minősíteni a helyzetet.
Addig is, a két szervezet folyamatosan szemmel tartja a problémát, és arra készülnek, hogy amikor nincs rá szükség, bezárják a szervizmodult, így minimalizálva az elszökő levegő mennyiségét – nem mellesleg elszigetelve a szivárgást az ISS többi részétől.
Érdemes megjegyezni, hogy a problémás orosz szervizmodul végleges lezárása sem jelentene súlyos problémát, de a teherűrhajók számára jelentene eggyel kevesebb dokkolási lehetőséget, és az ISS pályakorrekciójához is több üzemanyagra lenne szükség.
Bár a kockázat szintjét a legmagasabb fokozatúra emelték, Robyn Gatens, a NASA ISS-programjának igazgatója a napokban igyekezett tompítani a probléma mértékét. Egy sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, az elmúlt időszak javításai révén a szivárgás szintje csökkenni tudott egyharmadnyit – írja a SpaceNews.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.