A szoftverfrissítések, az újabb és újabb verziók hasznosak, a fejlesztők hibákat javítanak, biztonsági réseket foltoznak be. A macOS esetében sincs ez másképp, azonban a legutóbbi frissítés, a macOS 15 Sequoia tartogat egy kellemetlen meglepetést is, legalábbis a biztonsági programok számára.
Megérkezett az Apple macOS operációs rendszerének 21., és jelenlegi fő kiadása, a macOS Sonoma utódja, a macOS 15 Sequoia. (A nevét egyébként a Sierra Nevada hegységben található Sequoia Nemzeti parkról kapta, követve a hagyományokat, amelyek szerint az Apple kaliforniai helyszínekről nevezi el az operációs rendszer fő verzióit.)
A macOS Sequoia elsősorban a termelékenységre összpontosít, emellett számos új funkciót és fejlesztést vezetett be. Mindez igaz, és jól is hangzik, nem véletlen, hogy sokan azonnal frissítettek is. Azonban akadt egy kis bibi: a biztonsági programoknak meggyűlt a baja az új operációs rendszerrel. Sok felhasználó számolt be arról, hogy az update után problémái adódtak olyan cégek biztonsági szoftvereivel, mint a Microsoft, a SentinelOne, az ESET vagy a CrowdStrike.
Úgy tűnik, hogy a probléma még az Apple előtt sem (volt) ismeretlen. A TechSpot beszámolója szerint a Mac és iOS biztonsági startup, a DoubleYou alapítója, aki egyben a macOS biztonság régi szakértője, Patrick Wardle megjegyezte, hogy az Apple-t már a Sequoia megjelenése előtt figyelmeztették ezekre a problémákra, de a vállalatnál úgy döntöttek, lesz, ami lesz, és folytatják a bevezetést. „Értem én, hogy a hibamentes szoftverek írása kihívást jelent, de talán ha az Apple kevesebb időt és pénzt költene marketingre, és több időt a szoftverek tényleges tesztelésére, mindannyian jobban járnánk” – fogalmaz meglehetősen sarkosan Wardle a TechCrunchnak.
Úgy tűnik, hogy a probléma gyökere a macOS 15 frissített hálózati veremében rejlik. A CrowdStrike képviselője szerint az Apple „elég sok” változtatást hajtott végre ezen a területen, és nem állnak rendelkezésre egyszerű javítások. A biztonsági szoftverek gyártói most ideiglenes megoldásokat kínálnak.
Vannak olyan fejlesztők, akik most kivárnak. A CrowdStrike értékesítési mérnöke például azt mondta a Mac-központú Slack-csatornán a Mac rendszergazdáknak, hogy a vállalatnak el kell halasztania a Mac operációs rendszer új verziójának támogatását. „Sajnálattal jelentem, hogy nem támogatjuk a Sequoiát az első napon, annak ellenére, hogy mindig is szándékunkban állt támogatni a legújabb operációs rendszert az általános elérhetőség után néhány órán belül”.
A SentinelOne is figyelmeztette az ügyfeleket, hogy ne frissítsenek macOS Sequoiára, amíg nem rendelkeznek támogatott SentinelOne Agenttel, hivatkozva az új operációs rendszer verziójával kapcsolatos számos problémára. Az ESET a macOS Sequoia rendszerre való frissítést követően hálózati kapcsolati problémára hívta fel az ügyfelek figyelmét.
A biztonsági kutatók konkrét problémákat is azonosítottak a macOS tűzfallal kapcsolatban. Az egyikük például problémákat észlelt a DNS-sel és a tűzfal futtatásával a macOS gépén, egy másik kutató arról számolt be, hogy az operációs rendszer tűzfala néha blokkolhatja a webböngészést a macOS Sequoia rendszerre való frissítés után.
Bár az Apple eddig nem reagált, a probléma híre valószínűleg már eljutott hozzá. Feltehetően vizsgálják a problémát, hogy azután egy gyors frissítéssel megoldást kínáljanak rá. Addig is az érintett vállalatok azt tanácsolják a felhasználóknak, hogy addig ne frissítsenek, amíg ezek a problémák meg nem oldódnak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.