Több mint fél évszázaddal az Apollo–17-küldetés után az Amerikai Egyesült Államok január 8-án újra leszállóegységet indított a Holdra, ám nem sokkal később kiderült: a Peregrine küldetése kudarccal fog végződni. Most kiadták az erről szóló jelentést, amelyből kiderült, mi volt a hiba oka.
Az Astrobotic Technology Peregrine holdszondájából az üzemanyag kezdett szivárogni, ezt pedig nem is sikerült orvosolni, így a szerkezet visszaindult a Földre, majd a légkörbe belépve elégett – fedélzetén egy magyar tárggyal is.
Az Astroboticnál azóta is dolgoztak a küldetés kudarcának megfejtésén; ebben összesen 34 szakértő vett részt. A sajátjaik mellett kormányzati és iparági szakembereket is bevontak a vizsgálatokba, a jelentés pedig végül augusztus 27-én készült el. Dióhéjban: egy PCV2 nevű nyomásszabályozó szelep hibája okozta a Peregrine vesztét.
Pontosabban, részletezi a Space.com, a PCV2 elvesztette a tömítőképességét. A hiba a szelepben lévő csavarmenetes alkatrészekben keletkezhetett, méghozzá a vibráció miatt – valami meglazulhatott a rázkódás következtében.
Ez azzal járt, hogy a szelepen belül egy tömítés nem funkcionált többé. A jelentés szerint a PCV2 – és társa, a PCV1 – volt felelős a gáznemű hélium áramlásának szabályozásáért az egyes tartályok között. A hiba miatt azonban ez nem működött megfelelően.
„Nem igazán tér el attól, mint amikor a csap elkezd csepegni a konyhában” – magyarázza konyhanyelven John Horack, a vizsgálati munkacsoportok vezetője. „A víz átjut a tömítésen, és kijön a másik oldalon. Ebben az esetben azonban ez hélium, méghozzá igen nagy nyomással, így sokkal nehezebb elzárni” – jegyzi meg.
A jelentés külön kiemeli, hogy a PCV2 egy ismert kockázat volt a Peregrine-nél. Először is, a cég beszállítót váltott ennél a komponensnél még 2022 augusztusában – akkor, amikor már a szonda összeszerelése zajlott. Az ok prózai: az eredeti PCV-alkatrészek „ismétlődően meghibásodtak”.
A váltást követően azonban az új PCV1 is szivárogni kezdett, amit javítottak is, mert könnyen hozzáférhető helyen volt. A PCV2-ről ugyanakkor utóbbi nem volt elmondható, így azt már nem tesztelték, mivel az eszköz mélyén volt.
A vizsgálatok során ellenőrzött környezetben modellezte is a PCV2-t. Olyan körülményeknek tették ki, mint amilyennel az űrben is találkozott – és a szivárgás „megközelítőleg” azonos volt azzal, mint amit a Peregrine is produkált. A szakemberek szerint ezt még 1,2 méterről is hallani lehetett.
A szonda tehát egyetlen szelep hibája miatt nem érte el a Holdat, és indult vissza a Földre, hogy a légkörbe érve gyakorlatilag a vesztébe rohanjon. Az Astrobotic Technology most azt tervezi, hogy 2025-ben Griffin néven indít egy újabb küldetést, melynek szondája már egy javított verziója lesz a Peregrine-nek. A héliumot szabályozó rendszereknél lesz egy tartalék rendszer is arra az esetre, ha az első meghibásodna.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.