Az Airbus az elmúlt hónapokban intenzíven tesztelte az A330-as repülőgépe tanker változatát, ami egyszerre 111 tonna üzemanyagot tud a levegőbe emelni. A mostani sikerek jelentősen növelhetik a légierő hatékonyságát.
Az Airbus A330-as neve valószínűleg sokak számára ismerős, a személyszállító repülőgépet ugyanis nagyon sok légitársaság használja. Arról viszont már jóval kevesebben tudhatnak, hogy a légi járműnek van egy katonai tanker változata is, ami a harci repülőgépek légi tankolását hivatott segíteni. Az MRTT (multi-role tanker) most egy fontos mérföldkövet ért el – számolt be róla az Interesting Engineering.
A cég közlése szerint 2024 májusa és júniusa között egy szingapúri A330-as összesen 150 alkalommal tankolt meg vadászgépeket az éjszakák során – sőt, egy alkalommal még egy másik MRTT-t is kiszolgált az automata rendszerrel. Az Airbus szerint a teszteket különböző fényviszonyok mellett végezte el a cég.
A levegőben való tankolás nem új keletű dolog, ám mindezt éjszaka elvégezni nagyon komoly kihívást jelent a szakemberek számára. Az, hogy sikerült megoldani ezt a feladatot, komoly előnyt jelenthet a harci gépek számára, amelyek így éjszaka is képesek a nagyobb hatótávolságú repülésekre anélkül, hogy le kellene szállniuk. A cég azt közölte: a sikerhez új kamerarendszer és új algoritmusok is kellettek.
A tesztben a portugál légierő F16-osa, valamint a szingapúri légierő F-16S és F-15SG típusú repülőgépei vettek részt.
The Airbus #A330MRTT has achieved a world first aviation milestone by completing an automatic air-to-air refuelling (A3R) flight test campaign in night conditions – a key step towards certification in 2025. Between May and June this year, @TheRSAF A330 MRTT embodying the latest… pic.twitter.com/XhaAZhQnq9
— Airbus Newsroom (@AirbusPRESS) July 23, 2024
Az Airbus még 2022-ben jelentette be, hogy az A330-as az, amelyik elsőként megkapta az automata töltéssel kapcsolatos tanúsítványt. A gép akár 111 tonna üzemanyagot is képes magával vinni, így a legnagyobb tanker, ami a levegőbe tud emelkedni. Emellett 45 tonna hasznos terhet is tud szállítani, a fedélzeten pedig 300 utas kaphat helyet egyszerre. A gép egészségügyi evakuálásra is használható.
A cég eddig több mint 10 országtól kapott megrendelést a gépre, többek között Franciaországtól, az Egyesült Királyságtól, Spanyolországtól és magától a NATO-tól is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.