Nem akárki, az Egyesült Államok kormánya perelte be az Adobe-t. A vád: a pdf-ek császára mindent megtesz azért, hogy megnehezítse annak a dolgát, aki már nem kér a technológiájából.
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága pert indított az Adobe ellen, mondván, rejtett felmondási díjat szabott ki az előfizetésüket lemondani kívánó felhasználókra. A felperes állítja, az Adobe arra kényszerítette az előfizetőket, hogy „egy bonyolult és kihívásokkal teli lemondási folyamatban vezesse őket, amelynek a célja, hogy elriasszon attól, hogy bárki lemondja a már megunt előfizetését.
A keresetben az is szerepel, hogy az Adobe eltitkolja a korai felmondási díj létezését, amikor a felhasználók feliratkoznak az éves előfizetési csomagra, és ez csak akkor derül ki, amikor az előfizető megpróbálja lemondani a díjat. A felperes szerint mindez sérti az amerikai jogot (Restore Online Shoppers’ Confidence Act, ROSCA) azáltal, hogy apró betűs részeket és nem feltűnő hiperhivatkozásokat használ a korai felmondás díjával kapcsolatos információk elrejtésére.
Az Adobe előfizetéses alapon kínálja Creative Cloud-termékeit, havonta fizetendő díjak mellett. Ez a havi fizetés azt sugallja, hogy az előfizetés bármikor felmondható, de az Adobe nem így működik, mivel a legtöbb ügyfél valójában egy rejtett éves szerződéshez van kötve. Azok az ügyfelek, akik feliratkoznak egy ingyenes próbaverzióra, majd az alapértelmezett Creative Cloud-előfizetésre díjat számítják fel nekik, valójában éves szerződést kötnek. Az éves szerződés felmondásához a „fennmaradó szerződéses kötelezettség” 50 százalékának megfelelő átalányösszeget kell fizetniük a felhasználóknak, annak ellenére, hogy a szolgáltatás abban a hónapban lejár.
A perben „meghatározatlan összegű fogyasztói jogorvoslatot” kérnek, valamint pénzbeli polgári jogi büntetést és tartós végzést, amely megakadályozná, hogy az Adobe továbbra is rejtett díjakat alkalmazzon az ügyfelek lemondási szándékának megakadályozására.
S hogy mit jelent mindez az Adobe ügyfelei számára? Most még nem sokat. A meglévő felhasználók nem tehetnek mást, mint kivárják a per kimenetelét. Az Adobe előfizetési feltételei és lemondási irányelvei egyelőre változatlanok maradnak, csakúgy, mint a vállalat sokat kritizált útmutatója az előfizetés lemondására.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.