90 százalékot csökkent a Tuta Mail nevű levelező elérése március óta, mert a Google csavart egyet a keresője algoritmusán. A független e-mail-szolgáltató bepanaszolta a keresőóriást az EU-nál.
Azzal vádolja a Google-t a Tuta Mail, hogy visszaér a piaci erőfölényével, és megnehezíti, hogy valaki rákeressen egy rivális e-mail-szolgáltatóra – írja a BBC.
A saját bevallása szerint több mint tízmillió felhasználóval rendelkező Tuta Mail ugyanis állítja: március óta alig látható a levelezőjük a „titkosított e-mail” („encrypted email”) kifejezésre, vagy hasonlókra keresve a Google-ben. Ez pedig a drasztikus csökkenést mutatott az elérésükben, elmondásuk szerint március óta 90 százalékosat.
A Google cáfol, a cég szerint a Tuta Mail továbbra is „könnyedén hozzáférhető” a keresőmotorban.
A Tuta szerint március óta csak akkor jelenik meg a levelezőjük a Google-ben, ha valaki konkrétan beírja a nevüket is. „A Google-nek azonnal fel kell hagynia az oldalunk megjelenítésének tisztességtelen korlátozásával a keresési találatok között” – mondja Matthias Pfau, a Tuta Mail társalapítója. A cég hivatalos panaszt is benyújtott már az EU-nak az ügyben.
A BBC kifejti: a Google algoritmusa számos tényezőt vesz figyelembe a keresési eredmények rangsorolásakor, és ezen algoritmus változtatása nagy hatással lehet azokra a vállalkozásokra, melyek a keresőből érkező forgalomra építkeznek.
Márpedig március elején pont volt egy jelentős frissítés a Google keresési algoritmusában. Erre a cég is figyelmeztet, mondván a „szokásosnál is nagyobb” ingadozások történhetnek a rangsorolásban. Azt viszont tagadja a Google, hogy a frissítés célja lenne bármely oldal kiemelése vagy elrejtése lett volna.
A Tuta társalapítója szerint az övékhez hasonló e-mail-szolgáltatók nem tudnak labdába rúgni például a több mint egymilliárd felhasználóval rendelkező Gmaillel szemben, ha nem látszódnak a gyakori keresőkifejezések oldalain.
A Tuta szerint a Google ezzel megsérti a márciusban hatályba lépett új uniós törvényt, mely a Google-t úgynevezett kapuőrként jelölte meg, ami egyebek mellett azzal is jár, hogy a cég nem kezelheti kedvezőbben a saját szolgáltatásait, mint másokét.
A Google ugyanakkor állítja: a Tuta konkrétan a Gmail felett áll a keresések között.
A keresőmotorokkal – főleg a Google-lel – sok vállalkozás küzd, ide értve a médiavállalatokat is. Az oldalak minél „feljebb” történő elhelyezése mára már külön iparággá nőtte ki magát, és a keresőoptimalizálás (SEO) az egyik legfontosabb dolog lett az elérés, avagy a látogatók bevonzása terén.
Nem mindegy ugyanis, hogy például egy „fogászat Szeged” keresésnél valaki rendelője az első három helyen van, vagy a második oldalon. A felhasználók zöme ugyanis a második oldalra már nem is jut el.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.