Tech hvg.hu 2024. március. 28. 14:53

Műholdképeket mutattak be a baltimore-i híd összeomlásáról

A Dali nevű konténerszállító teherhajó Srí Lankára ment volna, de az ütközés előtt nem sokkal felmondták a szolgálatot a berendezései. A Maxar műholdja képeket rögzített a baltimore-i baleset helyszínéről.

Kártyavárként dőlt össze néhány napja az amerikai Baltimore-nál a Francis Scott Key híd, miután a konténerekkel megrakott Dali teherhajó az egyik pillérének ütközött. A baleset helyi idő szerint március 26-án hajnali 1 óra 30 perckor történt, a nagyjából 2,57 km hosszú híd pillanatokkal később a mélybe zuhant.

A balesetről az amerikai Maxar műholdas szolgáltató készített felvételeket, amiken az is jól látszódik, hogy a Dali a pillérnek ütközött.

Maxar

A hidat 1977 májusában nyitották meg a forgalom előtt, a kikötő és a Patapsco-folyó felett ívelt át. A híd leghosszabb fesztávja két pillér között 365 méter volt, ami a világon a harmadik leghosszabb fesztávot jelentette – írja az Interesting Engineering.

A négysávos híd a 695-ös számú út egyik legfontosabb szakasza, évente 11 millió ember közlekedett rajta. A Dali ütközése miatt először a déli és a középső rész semmisült meg, néhány pillanattal később pedig az északi is.

Maxar

A szingapúri konténerhajó 0 óra 44 perckor hagyta el a kikötőt, hogy megkezdje útját a Srí Lanka-i Colombóba. A 300 méter hosszú hajón 22 fős legénység tartózkodott, és összesen 4679 konténert szállított. A hajó teljes kapacitása 10 ezer konténer.

A Dalin 1 óra 26 perckor megszűnt az áramellátás, így a hajó az útvonaláról letérve sodródott irányíthatatlanul. A CNN jelentése szerint a fedélzeten lévő két parancsnok több utasítást is adott a legénységnek, hogy mentsék a helyzetet.

Maxar

A hajót balra fordították, és leengedték a horgonyt, hogy lassítsák. Nem sokkal később a vészgenerátor beindult, de ez akkor már nem jelentett érdemi segítséget, így néhány perccel később bekövetkezett az ütközés. A hajó nagyjából 15 km/h sebességgel haladt.

A BBC jelentése szerint a Dali vészjelzést adott le, aminek köszönhetően meg lehetett akadályozni, hogy még több autó legyen a hídon. Ezzel életeket menthettek a hajó parancsnokai.

A hídon hat útjavító munkás volt, akik közül kettőt sikerült kimenteni a vízből, a többiek eddig nem kerültek elő.

Maxar

A jelentés szerint a hajó műszaki állapotával kapcsolatban korábban problémák merültek fel, de az amerikai parti őrség nemrég újra megadta az engedélyt a közlekedésére.

Joe Biden elnök már jelezte, a hidat újra fogja építtetni a kormány, azt azonban még korai lenne megmondani, hogy erre mikor kerülhet sor.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.