Viták kereszttüzébe került a Meta hirdetés- és nyomkövetés-mentességet kínáló előfizetési csomagja, és úgy tűnik, a cég elébe megy a bonyodalmaknak – maga csökkenti a tarifáit, majdnem az eddigi felére.
A Facebookot és az Instagramot is birtokló Meta 2023 novemberében indított egy előfizetési opciót, mellyel a felhasználók megszabadulhatnak a hirdetésektől, akár mindkét közösségi felületen is.
Az előfizetést az új, digitális piacokról szóló uniós jogszabállyal (DMA) összefüggésben vezette be a Meta – a törvény ugyanis csorbítja a cég azon képességét, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül szabja személyre a megjelenő hirdetéseket.
Jelenleg az előfizetés havi 10 euró (kb. 3950 forint) az első fiókra, míg az azonos Fiókközponthoz tartozó további fiókokért még 6 eurót (nagyjából 2370 forintot) kérnek, ha valaki a Facebook.com webhelyről fizet elő – a mobilos alkalmazásboltokon keresztül (App Store, Play Áruház) 13 euró az indulótarifa, és a további fiókok 8 euróba kerülnek darabonként.
Az előfizetési opció azonban a viták kereszttüzébe került: adatvédelmi aktivisták fogyasztói csoportok egyaránt bírálták, mondván a felhasználóknak a magánéletük védelme érdekében kell fizetniük.
A megoldás pedig, úgy tűnik, egy jelentős árcsökkentés formájában érkezhet el: 10-ről 6 euróra (kb. 2370 forintra) redukálhatja a Meta az alapdíjat, a további fiókokért pedig 4 eurót (kb. 1580 forintot) kell kicsengetni az eddigi 6 helyett.
Ezt a Reuters hírügynökség beszámolója szerint Tim Lamb, a Meta jogásza vázolta egy meghallgatáson az Európai Bizottság előtt – a cél a lépéssel a jelek szerint az, hogy egy csapásra kezeljék a trösztellenes- és a magánélet védelméért aggódó szervek irányából érkező aggályokat.
A Meta jogásza azt is hangsúlyozta a meghallgatáson, hogy ez a legalacsonyabb összeg, amit egy embernek meg kell fizetnie „ilyen minőségű szolgáltatásokért”.
A techóriás az alacsonyabb díjakról szóló ajánlatát már az év korábbi szakaszában benyújtotta az illetékes szabályozó hatóságoknak, és jelenleg tárgyalásokat folytat az ügyben adatvédelmi szervekkel – kiváltképp az ír felügyelettel.
Ebből fakadóan egyelőre nem tudni pontosan, mikor csökkenhet jelentős mértékben a reklámmentes Facebookot és Instagramot kínáló előfizetés díja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.