A hatóságok szerint a kiszakadt darab megtalálása kulcsfontosságú a baleset okainak felderítéséhez.
Egy Bob nevű tanár találta meg a kertjében az Alaska Airlines Boeingjának kiszakadt ajtajára – írja a BBC. A hatóságok Portlandben kutattak a baleset okainak felderítése szempontjából kulcsfontosságú alkatrész után. Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, a Boeing 737 Max 9 típusú gép pénteken szállt fel az oregoni Portlandből, hogy a kaliforniai Ontarióba repüljön, ám alig fél órával a levegőbe emelkedését követően kiszakadt a törzséből a vészkijárat helyét elfoglaló elem. A gép kényszerleszállást hajtott végre.
Ennek nyomán Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szombaton elrendelte 171 Boeing Max 9 típusú repülőgép ideiglenes repülési tilalmát, amelyekbe ugyanezt a najgyából 27 kilogamm súlyú panelt szerelték be, és amely egy főként fapados légitársaságok által használt vészkijárati ajtót pótol.
A panel elvesztése során keletkezett légáramlat olyan erős volt, hogy repülés közben felszakította a pilótafülke ajtaját – mondta Jennifer Homendy, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) elnöke. Szólt arról is, hogy a pilótafülkében folytatott beszélgetés hangrögzítőjén nem maradt rögzített adat, mert azt a berendezés más adatokkal felülírta. A tisztségviselő egyben felszólította az illetékes hatóságokat, hogy írják elő a meglévő repülőgépek utólagos felszerelését olyan rögzítőkkel, amelyek a jelenleg előírt két óra helyett 25 órányi adatot rögzítenek.
A személyzet hangján nem hallatszott, hogy a levegőben levált a repülő egy darabja
Különösebb pánik nélkül közölte a légi irányítókkal, hogy veszélyhelyzet van, szeretnének leszállni.
Közölte továbbá, hogy december 7-én, január 3-án és január 4-én ugyanezen az Alaska Airlines repülőgépen bekapcsolt az automatikus nyomáskiegyenlítés hibajelző lámpája, de nem volt világos, hogy van-e összefüggés ezen incidensek és a baleset között. Az Alaska Airlines az incidensek után úgy döntött, hogy nem használja a repülőgépet a Hawaii felé tartó hosszú, víz fölötti repülésekre, hogy szükség esetén gyorsan vissza tudjon térni egy repülőtérre – tette hozzá.
Az FAA vasárnap közölte, hogy az érintett Boeing Max 9-es repülőgépek flottája – beleértve más légitársaságok, köztük a United Airlines üzemeltetőit is – mindaddig repülési tilalom alatt marad, amíg a szabályozó hatóság meg nem győződik azok biztonságáról. A szükséges ellenőrzések az FAA bejelentése szerint négy-nyolc órát vesznek igénybe, ami alapján az iparágban sokan feltételezik, hogy a repülőgépek nagyon gyorsan ismét közlekedhetnek. Az ellenőrzések kritériumairól azonban még nem született megállapodás az FAA és a Boeing repülőgépgyár között, ami azt jelenti, hogy a légitársaságok még nem kaptak részletes utasításokat – mondták az ügyet ismerő személyek.
Az Alaska Airlines vasárnap 170, hétfőn pedig további 60 járatot törölt, és közölte, hogy a repülési tilalom miatt az utazási fennakadások várhatóan legalább a hét közepéig eltartanak. Az Egyesült Államok egyik legnagyobb légitársasága, a United Airlines 79 Max 9 típusú gépét kénytelen nélkülözni, a cég vasárnap 230 járatot, azaz a tervezett indulások 8 százalékát törölte.
"Út a pokolból" - megszólalt az Alaska Airlines több utasa
A gép pénteken fordult vissza, miután repülés közben kiszakadt a gép törzsének egy darabja, benne egy ablakkal.
A magyar repülőgépkarbantartó vállalat, az Aeroplex Közép-Európai Kft. (ACE) az AIRportal szakoldal kérdésére azt írta, hogy az incidensben érintett plug door a repülőgép törzsén egy kijárat, amelyet, ha egy légitársaság nem használ, a helyét lezárják, „ledugózzák” egy plug doorral. Ennek a szerkezetnek mindössze az a célja, hogy az ajtónyílást befedje, nem található meg benne egy normál ajtó zárszerkezete. Ennek megfelelően csavarokkal körben rögzítik a gép törzséhez, így biztosítva a hermetikus zárást.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.