Évek óta látható trendet számszerűsített nemrégiben a LinkedIn szakmai közösségi platform, mikor beszámolt arról, hogy az elmúlt két évben megduplázódott a felületen közzétett, a mesterséges intelligenciát mint kompetenciát említő álláshirdetések száma. Hasonlóan kelendő tudásnak számít minden, ami adatokkal, valamint azok szakmai és üzleti kiaknázásával, illetve a kiberbiztonsággal kapcsolatos. A bökkenő az, hogy hónapokba telhet egy-egy ilyen szakember toborzása, ha egyáltalán sikerül – hívja fel a figyelmet a Stylers elemzése.
Naponta vállalkozások millióival fordul elő szerte a világon, hogy a szaporodó kibertámadások közepette meg szeretnék erősíteni biztonsági rendszerüket, MI-alapú chatbottal gyorsítanák meg az ügyfélkiszolgálást és a belső kommunikációt, vagy éppen a különböző üzleti területekről érkező óriási mennyiségű adatot szeretnék hasznosítani a legjobb stratégiai döntések meghozatalában. Csakhogy a hasonló projektek megvalósítása speciális technológiai tudást igényel, így még szűkebb munkaerőpiaci szegmensből tudnak meríteni a cégek, mint akik fejlesztőt keresnek.
Pedig már az alapvetői fejlesztői tudás megszerzése is óriási kihívást jelent: egy profi szoftvermérnök toborzása nem ritkán másfél hónapot vesz igénybe, miközben a fejlesztők közel fele csupán 1-2 évet tölt egy adott cégnél – mutat rá közleményében a Stylers információtechnológiai cégcsoport.
Aggasztó magyar adatok kerültek elő, minden eddiginél nagyobb hiány jön tanárokból és informatikusokból
Minden eddiginél nagyobb lehet az informatikushiány, mivel egyrészt megtörni látszik az IT-szakok iránti növekvő érdeklődés évtizedes trendje, másrészt továbbra is nagyon magas a lemorzsolódás és az elvándorlás, a tanári szakokat pedig egyre kevesebben végeznek - derül ki az IVSZ digitális gazdasági szövetség szakértői által készített elemzésből, amely az elmúlt 12 év jelentkezési, felvételi, beiskolázási és diplomaszerzési trendjeit dolgozta fel.
„A technológiai kompetenciahiány – különösen a legtrendibb területeken, mint a mesterséges intelligencia, az adattudomány és az IT-biztonság – komoly problémát jelent a cégeknek, a betervezett projektek megvalósítása ugyanakkor nem csúszhat éveket, mert az óriási hátrányba hozná őket a digitalizációs versenyben. A hiányzó szakértelem pótlására megkereshetnek külső tanácsadót, aki iránymutatást adhat, kiszervezhetik a teljes folyamatot, ami számos logisztikai, bizalmi és minőségbiztosítási kérdést vet fel” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers ügyvezető-tulajdonosa. Hozzátéve, hogy egyre népszerűbb a két megoldás előnyeit egyesítő „team augmentation”, vagyis a kiterjesztett csapatok alkalmazása, amikor a saját munkaerőt egészítik ki a cégek külső szakember(ek) bevonásával egy-egy projekt erejéig.
A szakember arra számít, hogy a jövőben még jelentősebb lesz a belső kompetenciahiány kezelésében ez a típusú külső támogatás. A kiterjesztett csapatok tagjai akár más kontinensről vagy időzónából is hozzá tudnak járulni a közös projekt sikeréhez, vagyis azonnal kitágul azon szakemberek köre, akiknek a tudását hasznosíthatjuk. Ezek az együttműködési modellek ráadásul éppen az olyan, egyre nagyobb hangsúlyt kapó soft skillek meglétét feltételezik, mint a jó kommunikációs készségek, alkalmazkodás, agilitás és a képesség a csapatmunkára.
HVG AI 2 - mesterséges intelligencia
Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának második száma.
A csapatkiterjesztéshez az első lépés a teljes körű belső audit, mellyel feltárható, hogy milyen szakemberekre és kompetenciákra van szükség a cégnél. A Stylers szerint emellett érdemes egy belső menetrendet is kialakítani, majd időkereteket és pontos elvárásokat a külső munkaerő felé is világosan kommunikálni. Ezt követően azonosítani kell a bevonható lehetséges partnerek körét. Ezután indulhat a kiterjesztett csapat összeállítása, az új tagok beillesztése, majd a közös munka.
Gönczy Gábor szerint az új trend nagy lehetőség a kisebb vállalkozások és főként a startupok számára, ugyanis ezeknél a cégeknél alaphelyzet a folyamatos és gyors változás, valamint nagy kihívást jelent a szolgáltatások skálázása, az újabb és addig ismeretlen terepnek számító projektek végrehajtása. Emellett a „kicsik” nyilvánvaló hátránnyal indulnak a kiforrott vállalati kultúrát, menő irodai tereket és komplex képzési rendszert kínáló piaci óriásokkal szemben – ezért számukra kulcsfontosságú megoldást jelenthet a külső tudás problémamentes, gyors és költséghatékony bevonása.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.