Fura ellentmondáson kapták rajta az Apple-t. iPhone-jairól olyat állít, ami – vélik a szakemberek – statisztikailag lehetetlen.
Az elmúlt hét évben azt közölte az Apple, hogy az iPhona-jainak vevői elégedettségi mutatója 98-99 százalékos. Idén, a vállalat májusi bevételi beszámolója során az Apple pénzügyi igazgatója, Luca Maestri mondta el, hogy az iPhone 14 család 99 százalékos ügyfél-elégedettségi besorolást ért el a 451 Research piackutató cég amerikai fogyasztók körében végzett legutóbbi felmérésében. Egy olyan telefonról van szó tehát, amellyel mondhatni, minden vevője tökéletesen elégedett. És valóban, az iPhone 14 tényleg remek készülék. Ettől függetlenül van egy kis gond ezzel a 99 százalékkal, legalábbis a PerfectRec termékajánló webhely szakértői szerint.
Amennyiben ugyanis hagyományos felmérési módszert és az ügyfélbázist reprezentáló mintát használnak egy felmérésnél, akkor szinte lehetetlen a 99 százalékos értékelés. „Még ha minden egyes ember valóban szereti is az iPhone-ját, akkor is szinte lehetetlen lenne szinte egyhangú elégedettséget találni a hagyományos felmérési módszerekkel. Az emberek néhány százaléka egyszerűen nem érti a kérdést, vagy tévedésből rossz választ ad” – idézi a Phone Arena a PerfectRec alapítóját. A felméréseket számos egyéb tényező is befolyásolhatja, mint például a válaszok torzítása, a kérdések félreértelmezése, valamint az egyéni preferenciák vagy tendenciák, amelyek nem szokványos vagy ellentétes válaszokat adnak.
Ha az iPhone 14 említett 99 százalékos elégedettségi mutatója valóban igaz volna, az azt jelentené, hogy az iPhone 14 minden idők legnagyobb és legnépszerűbb terméke, ami azért nem egészen így van. Még ha az emberek valóban szeretik is a termékcsalád tagjait, a 99 százalékos elégedettségi mutató statisztikailag lehetetlen.
Akkor most ferdített volna az Apple? Nem mondhatni. Annak ellenére, hogy a cégnek valószínűleg megvannak a saját számai, szívesen hivatkozik a harmadik féltől (451 Research) származó adatokra. Ez a megközelítés lehetővé teszi ugyanis, hogy elkerülje az esetleges vizsgálatokat vagy jogi problémákat, ha a hatóságok a számokról faggatóznának.
Akkor a 451 Research ferdített? Az sem mondható. A PerfectRec úgy gondolja, hogy egy nem reprezentatív mintáról van szó, ami korai alkalmazókból és technológiai rajongókból állt. A PerfectRec egyébként e-mailt is küldött az Apple sajtócsapatának, kérve, magyarázzák el, hogyan jutottak hozzá az említett számhoz. Az e-mailt 73 alkalommal nyitották meg, de eddig nem válaszoltak rá.
Egyébként az American Consumer Satisfaction Institute által végzett legutóbbi felmérésben, amely a mobiltelefonokra és a vezeték nélküli szolgáltatókra összpontosított, az 5G-s iPhone-modelleknél 81 százalékos volt az elégedettség, míg más modellek 78 százalékos értékelést kaptak. Bár a 81 százalék a legmagasabb általános elégedettségi arányt jelentette, jóval alacsonyabb volt, mint amit az Apple a 451 Research által végzett kutatásra hivatkozva állított.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.