Tech hvg.hu 2023. június. 30. 12:03

Jegyezze meg az X-66A repülőgép nevét, nagy reményeket fűz hozzá a Boeing és a NASA

A NASA és a Boeing együtt mintegy 1,15 milliárd dollárt – közel 400 milliárd forintot – fordítanak arra, hogy olyan repülőgépet tervezzenek, amely 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenlegi legjobb konstrukciók.

A klímaváltozás elleni küzdelem egyik igen fontos eleme a repülős fenntarthatóbbá tétele. Tudja ezt a NASA is, ezért a Boeinggel társulva igyekszik egy újfajta, a jövő elvárásainak megfelelő repülőgépet kifejleszteni.

A nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás azt jelenti, hogy egy cég, ország, szervezet annyi szén-dioxidot juttat csak a levegőbe, amennyit el is nyel. Ezt elérheti a kibocsátás csökkentésével, vagy az elnyelő technológiákba (például faültetésbe) fektetett pénzzel.

Az egyelőre X-66A néven futó projekt egy olyan utasszállító repülőgép nevét takarja, amely nettó nulla károsanyag-kibocsátással üzemelhet.

Az X jelzést olyan fejlesztési programoknál használják, ahol a cél a repülés forradalmasítása. Ezeket elsősorban kutatási célokra építik meg, de a később használatos technológiák tesztelésére is használják.  Az X jelzést először az 1940-es években használta a NASA elődje, a NACA (National Advisory Committee for Aeronautics). Azóta számos kísérleti repülőgép készült már el a légierővel közösen – emlékeztet az Interesting Engineering.

A polgári légiközlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2,5 százalékáért felelős. Ennek több mint feléért az egyfolyosós, keskeny törzsű repülőgépek a felelősek. Ilyen például az Airbus A320 vagy a Boeing 737, melyeket a fapados légitársaságok is előszeretettel használnak.

NASA

A mostani projekt célja az, hogy ezek felépítését forradalmasítsa, és így drasztikusan csökkenjen a károsanyag-kibocsátás. Ilyen változás lehet például a szárny és a törzs átalakítása.

A Boeing ennek szellemében módosítja az egyik MD-90 típusú repülőgépét, aminek rövidebb lesz a törzse, új hajtóműveket kap, és módosítják a szárnyait is. Erre a gépre kapta meg az X jelölést a Boeing és a NASA, így ez lett az X-66A.

NASA

A szakemberek azt várják, hogy az új felépítésnek köszönhetően 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ majd el a gép a jelenlegi legalacsonyabb fogyasztású repülőgépekhez képest is.

A Boeing 725, a NASA 425 millió dollárt áldoz a projektre a következő hét évben.

A cél, hogy 2050-re a repülés elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást, ami a szakemberek szerint az ilyen gépekkel elérhetővé válhat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Gazdaság Tiszai Balázs 2025. január. 05. 07:00

És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?

Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet. Történelmi csúcsra ért a magyar háztartások eladósodottsága, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Egyre furcsább Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és cukorkával repül rá Paksra, Nagy Márton testvérének köre meg napelemparkot épít. Merre lesz a Mere? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-ben.