Az Airbus egy A350-1000 típusú gépet épített át, hogy kipróbálja, milyen, ha szenzorokkal tűzdeli tele a repülőgépet és nagyobb teret ad a mesterséges intelligenciának.
Az Emirates légitársaság elnöke nemrég úgy nyilatkozott, hogy terveik szerint nagyobb teret engednének a mesterséges intelligenciának a repülőgépeken, így aztán már nem lenne szükség másodpilótára a pilótafülkében. Hogy ez mikorra valósulhat meg, azt egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy a gyártók már elindultak ezen az úton.
A BBC arról ír: az Airbus nemrég zárta le a DragonFly néven emlegetett projektjét – melyhez egy Airbus A350-1000 típusú repülőgépet módosítottak –, melynek célja a gép autonómiájának bővítése volt. (A Google-nek egyébként néhány éve volt egy szintén DragonFly néven emlegetett projektje, ami óriási botrányt kavart. Ez nem keverendő össze azzal.)
Az Airbus projektje összesen három területre összpontosított: az automatikus leszálláshoz használt rendszerre, a taxizást segítő asszisztensre, valamint a vészhelyzetek esetén az automatikus kitérést segítő rendszerre.
Olyan robotpilótát fejlesztett az Airbus, ami a legnagyobb bajban segít vezetni a repülőgépet
Az Airbus UpNext sikeresen tesztelte azt a pilótatámogató rendszerét, a DragonFly-t, ami akkor nyújthat segítséget, ha az egyik pilóta szolgálatképtelenné válik.
Bár Malcolm Ridley, az Airbus tesztpilótája szerint a légibaleset előfordulásának esélye meglehetősen kicsi, a repülőgépnek és a személyzetnek minden forgatókönyvre fel kell készülnie. A cég ezért olyan rendszert akart készíteni, ami átveszi a gép irányítását, ha a pilótáknak nehéz döntést kell hozniuk, vagy ha valamiért cselekvőképtelenné válnak.
A gép ilyen helyzetben képes ereszkedni és leszállni, miközben felismeri a többi repülőgépet, az időjárást és a terepet is. A rendszer emellett egy mesterséges intelligencia által generált hang segítségével még a légiforgalmi irányítással is képes beszélni. Az Airbus szakemberei szerint a legnagyobb kihívás az volt, hogy a gép minden létező információt beszerezzen és megértse azokat. Ezek alapján ki kell választania a leszálláshoz a legmegfelelőbb repülőteret.
A beszámoló szerint a tesztek során két sikeres kényszerleszállást hajtott végre a rendszer.
„Malév van zéró van": így megy a légiforgalmi irányítás
Egyetlen perc késést sem okozott a repülésben a magyarországi légiforgalmi irányítás az elmúlt évek alatt, pedig higgyék el, nem túl nehéz a levegőben lévő rendből káoszt csinálni. Pár másodpercnyi döntésképtelenség félórás késéseket okozhat - egy rossz döntés pedig katasztrófát. A HungaroControl irányítóközpontjában jártunk, ahol mindenki szerencséjére csak a szimulátorhoz engedtek oda minket.
Bár a legtöbb repülőtér rendelkezik olyan rendszerrel (Position Approach), ami a repülőgépet a futópályára irányítja, az Airbus azt szerette volna, ha a világ minden repülőterén használni tudják a repülőgépek automatizált képességeit. Ennek érdekében a légi járművet számtalan szenzorral – többek között kamerákkal, infravörös érzékelőkkel és radarokkal – látták el, hogy minden adatot be tudjon gyűjteni. Emellett modellezte a világ különböző repülőtereinél tapasztalt időjárási körülményeket, hogy minden lehetséges helyzetre fel lehessen készülni.
A rendszer a taxizásnál is jól vizsgázott. Ez az a folyamat, amikor például a futópályától a parkolási pontig gurul el a repülőgép. A rendszer tanácsokkal látta el a pilótákat például a sebességről, valamint jelzett, ha egy akadály került a gép elé.
A BBC szerint bár a tesztek jól sikerültek, a pilóták egy része nem boldog attól, hogy a gépek túl sok feladatot kezdenek el elvégezni az ember helyett.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.