Tech hvg.hu 2023. június. 16. 18:03

3,4 milliárdot keresett a Google azzal, hogy kamu abortuszhirdetéseket jelenített meg

Két éven át jelenhettek meg azok a hirdetések a Google rendszerében, amelyeket kamu abrtuszklinikák adtak fel. A cél az volt, hogy lebeszéljék az amerikai nőket a terhességmegszakításról.

A Google több mint 10 millió dollárt, vagyis mai árfolyamon számolva 3,4 milliárd forintnál is nagyobb összeget keresett azzal, hogy kamu abortuszklinikáktól megtévesztő reklámokat engedett a rendszerébe. A reklámok célja az volt, hogy megakadályozzák a nőket abban, hogy elvégeztessék a beavatkozást. Az erről szóló jelentést a Center for Countering Digital (CCDH) nevű non-proft szervezet tette közzé.

A CNN megjegyzi: a becsült összeg elenyésző ahhoz képest, hogy a Google évente 200 milliárd dollárt könyvelhet el a hirdetési bevételekből. A jelentés ugyanakkor rámutat arra, hogy a különböző csoportok hogyan érhetik el, hogy a Google hirdetési rendszerén keresztül befolyásolják vagy megtévesszék az embereket.

AFP / NurPhoto / Erin Lefevre

A CCDH szakemberei a kamu abortuszklinikák 188 hamis webhelyét azonosították, amelyek 2021 márciusa és 2023 februárja között adták fel a hirdetéseket a Google Ads platformon. Ebben az időszakban a becslések szerint 13 millió alkalommal kattintottak ezekre a hirdetésekre a felhasználók.

A kutatás szerint az abortion clinics near me (abortuszklinikák a közelben) keresőkifejezés olyan hirdetési megjelenítéseket eredményezett, amelyek az úgynevezett válságközpontok felé terelték a felhasználókat. Ezek azok a helyek, ahol megpróbálják lebeszélni a nőket az abortuszról.

A hirdetések az abortuszklinika és az abortusz tabletta kifejezések beírásával is megjelentek.

Segít az amerikai nőknek a Google, törli az abortuszklinikákat a helyelőzmények közül

A Google az abortuszklinikák mellett más egészségügyi és szociális intézmény esetében is úgy döntött, törölni fogja a helyelőzmények közül azok felkeresését.

A Google közlése szerint az abortuszhirdetésekkel kapcsolatos irányelv a helyi törvényekhez igazodik az Egyesült Államokban. A cég szerint minden olyan hirdetőnek, aki az ezzel kapcsolatos keresőszavakat használ, igazolnia kell, hogy valóban végezhet ilyen beavatkozásokat. A Google szóvivője azt állítja, minden olyan hirdetést, ami ennek nem felel meg, letilt a hirdetési rendszer.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.